Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
min v70 2,4t lyser motor lampan och det står
Emissioner service erfordras", vid avläsning så är det felkod "Kamaxelinställning fel

fast bilen går hur bra som hälst..

den är chipad till steg 3

och det är en 01 och har gått 12000mil.

vad kan det va för fel.

tack för svar..
av oldtimersmc
kan vara samma fel som jag har men inte tagit tag i vvt valve... en dito som gjort 10k till (Men inte varit på OLW fast jag bor bara några mil i från filipstad=chipsens huvudstad)
Det verkar vara omställningen av camtiderna vilket sker hydrauliskt.
Fan de va bättre förr då korv va korv :wink:
av Provocative
Går den ojämt på tomgång så har du säkert samma fel som jag och Oldis har. vvt valve även kallad CWTsolonoid. Den har bekat ihop och kostar runt 1000lappen. Sitter uder kåpan till tändstiften längst till vänster. Vet att nyare än min 01:a kan ha två.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:så det är en kamaxel givaren då
den går fint på tomgången

är det en sån här
http://viewitem.eim.ebay.se/Nockenwelle ... 78116/item
Korrektamundo en sådan är det
Min går illa på tomgång ibland inte alltid.
Bra site tipps!
Handlar det mesta på ebay
av oldtimersmc
Glöm bara inte att köpa en packning på volvo då får du den nya som det sitter en liten sil (vällgigt liten sil) i som skall förhindra att du drabbas av samma problem en gång till.
Har som jag skrev tidigare handlat massor från US UK och Tyskland och bara köpt en grej som inte var bra och det var en LMM (Luftmassemätare) billig och riktigt dålig.
Användarvisningsbild
av hollan
kan bara hålla med föregående talare oach är den inte bytt vilket skall göras på 16000mil eller 10år och i ditt fall 10år så kan den ha hoppat en kugge eller 2 pga gammal och slapp rem och då får du mycke riktigt felkoder på vvt så börja med och nolla motorn o kolla så allt står rätt och är inte remmen bytt så gör det för ditt eget bästa
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]