Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo S80 årsm 00 med manual vxl låda och som precis har gjort modiga 14000 mil på mätaren.

Den senaste veckan tycker jag att kopplingen har börjat spöka, jag tycker att kopplingen "hugger till" precis efter att man fått dragläge, speciellt om man står i uppförsbacke eller köar.

Är det någon som har något tips om vad det kan tänkas vara?

Mycket tacksam för svar.

Mvh

Matte S80
Matteb skrev:Hej!
Jag har en Volvo S80 årsm 00 med manual vxl låda och som precis har gjort modiga 14000 mil på mätaren.

Den senaste veckan tycker jag att kopplingen har börjat spöka, jag tycker att kopplingen "hugger till" precis efter att man fått dragläge, speciellt om man står i uppförsbacke eller köar.

Är det någon som har något tips om vad det kan tänkas vara?

Mycket tacksam för svar.

Mvh

Matte S80
Hur menar du hugger till !? kämpar den emot när du trycker ner kopplingen !?
Användarvisningsbild
av Matteb
Hej G-Kraft.
Nej, det är när jag släpper upp kopplingen som som det "hugger till", det blir alltså ingen mjuk växling.
Användarvisningsbild
av Rillee
Vet inte hur det ser ut på S80 men på min 850 som jag hade fick jag luft i systemet och då blev den lite skum i kopplingen
av jbl
Det kan bildas beläggning på lamellerna som gör att det hugger. Kolla så att du inte har ett oljeläckage.

Om det är nån form av beläggning förutom olja så kan du prova med att slira med kopplingen och se om det blir bättre.
DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]

Du är välkommen till Malmö 😀