Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valneg
Hej

Sedan några veckor tillbaks så har jag fått ett felmeddelande som säger att "motorservice erfordras". Jag tog ut säkring 23 i motorrummet först och koden kom tillbaks efter någon dag. Koll på Bilia och det visar sig att felmeddelandet har att göra med spjällhuset varav min mekaniker tar ut och rengör den grundligt. Mjukvaran var den senste och behövde inte uppdateras. Nollställning av koder och allting fungerar som det ska i två dagar sedan är felmeddelandet tillbaks. Under hela den tiden har bilen fungerat som vanligt, inga ryck eller problem med gasen, farthållaren fungerar, kortfattat inga fel eller symptom.
Vad göra nu? Köra tills det rasar, byta till nytt för 8000 kr eller begagnat för en billigare peng? är det någon som har köpt beggat här? något man ska tänka på om man bestämmer sig för beggat?

V70, 01, 2,4 l, 140 hk

Mvh
Valentin
Användarvisningsbild
av MartinS
Atech2-renovering av mitt sphäll fungerade bra för mig. Jag var utan bil i tre veckor dock.

Vad är det för felkoder du fått, har du dom?

/Martin
av valneg
MartinS skrev:Atech2-renovering av mitt sphäll fungerade bra för mig. Jag var utan bil i tre veckor dock.

Vad är det för felkoder du fått, har du dom?

/Martin
Hej Martin
Varför var du utan bil så länge, vad jag kunde läsa mig till så skickar de en enhet först sen skickar du in din trasiga. Har felkoderna hemma på en faktura, ska kolla och återkomma här, tack för svar.
Mvh
Valentin
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag valde att montera bort mitt spjäll och skicka det för renovering, tre veckor senare fick jag tillbaka mitt spjäll. Detta för att inte få problem med programvaror etc.

/Martin
av 2444ever
Jag har haft problem med gasspjället, gjorde en liten sammanfattning i min tråd, bl.a med priser:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... h2#p556494

atech2 har inte alla olika varianter av programvaran liggande, har man otur får man vänta några veckor tills de får hem, eller som MartinS gjorde, skicka sin egen för renovering.

Det är MM-spjällhus du har?
Du är säker på att det är det som är fel?
Kollat felkoder?
Användarvisningsbild
av MartinS
2444ever skrev: atech2 har inte alla olika varianter av programvaran liggande, har man otur får man vänta några veckor tills de får hem, eller som MartinS gjorde, skicka sin egen för renovering.
Atech2 har inte en susning om vad spjällen har för programvara i sig, så det är alltid en chansning om man måste ladda om eller inte om man inte renoverar sitt eget. Artikelnumren som är på spjällen säger ingenting om vilken programvara som finns i dom.

/Martin
av valneg
Damn :-) nu går den ryckigt på tomgång också, hur som helst fel koderna är ECM-9150. Efter en del samtal till Bilia och Volvo PV kom jag fram till att det biligaste är att skicka in till Atech 2 för renovering, 3700 istället för nästan 8000. Ett snabbt samtal dit gav att jag har ett hus (8644345) som de inte vad det sitter för mjukvara i och det bästa är att skicka in min på renovering vilket tar ung. 2 veckor.
Har läst att kablarna är lite svåra att få bort, de som går till generatorn, stämmer det?

/Valle
Användarvisningsbild
av lilleman
Om du tittar rakt ner mellan kylare o insuget ungefär så ser du en grå skarvkontakt
startmotorn sitter sitter sidan om.Dra isär skarvkontakten (kan vara svår o dela på)
sedan följ kabelen bakom startmotorn plocka loss spjällhuset så ser du var kabelen tar vägen
det är lite bökigt o få ut sladden bakom startmotorn men det går :)
Lycka till :)

Mvh/Roger :)

jag slår dig med 1år 2016 köpt[…]

Glömde skriva med det i första inlä[…]

Jag fick upp nu samma problem med min bil. Volvo v[…]

Laddinställningar i sensus

Hej! Fick min nya Volvo v60 recharge i förrg[…]