Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Hej!

Hur skadligt är det om man har för mycket olja i automatlådan?

Tittade i dag på oljestickan till automatlådan, när bilen var kall
(hade inte kört bilen på ett dygn) så var nivån på "hot" området.

När jag kollade igen sen efter att ha varmkört automatlådan
(kört ca 30 min, lagt i alla växlar, lägger i P och väntat ca 1 minut
och motorn igång) så var nivån ca 1 cm över "hot" området.

Någon fara? eller ska jag tappa ur lite?

Förresten, kan en automatlåda bete sig "konstigt" om man har för
mycket olja i den ?

Mvh
/ed
EvilEd skrev:Hej!

mycket olja i den ?

Mvh
/ed
Jag tror inte att det är så smart att öppna den behållaren när bilen är igång, och speciellt när den varit på en stund....tror det är inga problem med den nivå du har....men för säkerthets skull tappa av en halv centimeter om du kan....
Användarvisningsbild
av VS60
EvilEd skrev:Hej!

mycket olja i den ?

Mvh
/ed
Jag inte säkert men tror att ”hot” betyder inte max utan varmt. När bilen stod ett tag så klart visar det vid + - ”hat”, och efter du har rullat ett tag över hat, eftersom olja i lådan har blivet varmt.
Har du bytit olja i lådan, eller?
Användarvisningsbild
av VS60
G-kraft skrev:
Jag tror inte att det är så smart att öppna den behållaren när bilen är igång
Vilken behållare menar du? Det finns inte behållare utan en sticka likadan som man kollar motor olja, fast i detta fall olja i lådan. När jag köpte min första bil med aut låda fick jag tips från en mekare provkör bilen, låt motor vara igång dra ut stickan för att kolla att olja är i rosa färg och inte svart och samt att det inte lyktar bränd. Så det inte farligt att dra ut stickan när bilen igång.
VS60 skrev:
G-kraft skrev:
Vilken behållare menar du? Det finns inte behållare utan en sticka likadan som man kollar motor olja, fast i detta fall olja i lådan. När jag köpte min första bil med aut låda fick jag tips från en mekare provkör bilen, låt motor vara igång dra ut stickan för att kolla att olja är i rosa färg och inte svart och samt att det inte lyktar bränd. Så det inte farligt att dra ut stickan när bilen igång.
Stickan ska du ta ut efter att bilen stått stilla ca 8 - 9 timmar då ser man om det saknar olja eller inte...när bilen är varm då höjs oljan och då ser man inte klart om det saknas olja...färgen kan du se...men var jobbar den mekaniker !?!? se den på morgonen innan du åker till jobb...då den stått stilla under natten,...
av LJN
-Du gör helt rätt EvilEd, lådan ska varmköras ordentligt som du själv säger! Sen ställas på plant underlag, alla "växlar" aktiveras för att sedan gå till "P" under tomgång.

Och stickan har två nivåområden, kall resp. varm och kan vara lite svår att läsa av samt att den sitter bökigt till också.

Är du sen säker på att du har en centimeter över "fullmarkeringen" så skulle åtminstone jag göra en oljeavtappning. En absolut ren tunn bensinslang samt en oljesug via oljesticksröret är mitt tips!

Lycka till!
av Thuné
som sagt oljan ska kollas med varm motor under tomgång, observera att det endast är ca 2 dl mellan min och max på stickan!
G-kraft skrev:
VS60 skrev:
G-kraft skrev:
Stickan ska du ta ut efter att bilen stått stilla ca 8 - 9 timmar då ser man om det saknar olja eller inte...när bilen är varm då höjs oljan och då ser man inte klart om det saknas olja...färgen kan du se...men var jobbar den mekaniker !?!? se den på morgonen innan du åker till jobb...då den stått stilla under natten,...
Nu får du allt ta det lugnt,med vad det nu än är du tar för något
Användarvisningsbild
av CarMan
Måste bara en en gång poentera att trådskaparen kollar oljan på rätt sätt !!!
Bra gjort, du kan din sak!

om det nu är så att oljan är över max sträcket på HOTT skalan så bör du tappa ur olja. vet inte om det är skadligt, men den kan växla konstigt om du har otur.
tråget rymmer bara 2 liter, så det gör inget om du tappar ur "allt" som finns där, istället för att slabba med att försöka få i plugen undertiden det rinner ur.

jag har ingen aning om hur mycke en centemeter över max lan vara, en gisar på 5dl.
av LJN
OBS!

-Om du tänker tappa ur olja underifrån via trågpluggen så kan jag berätta på min S60 2,4T Geartronic så rinner det ut exakt 3,4 liter!

Jag har gjort denna operation två gånger med exakt samma volymresultat. Helst ska man byta 3 gånger om man tillgriper denna oljebytesmetod. Sen ska man givetvis köra bilen ett antal mil mellan varje "delbyte"

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]