Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOHANZONE
Kollat upp olika S60R på transportstyrelsen om hur många ägara ovs.nästan alla S60R har runt 6-8 ägare på 7-8, någon som vet varför det är så, är de inge bra bilar eller va beror de på?
av llesrof
Tänk på att om bilen säljs av en bilfirma så blir de också en av ägarna.
Användarvisningsbild
av camaro69
dieselmagnus skrev:Dyra i inköp, dyra i drift och försäkring kan vara en orsak.
Jag förstår att du grundar ditt svar på egen erfarenhet. Eller skämtar du?

Klart som fan att inget nöje är helt gratis.

Men jag tror fan i mig att tantens V70 2,4 T kostat mer i reparationer än min R.

Försäkringen skiljer knappt 100 kr per månad.
av Kena
En orsak kan ju vara "backade" mätare. Tittar man på transportstyrelsen ser man ju bara de 3 sista ägarna. Vet inte hur det är med protokoll från bilprovningen men förrut gick det inte heller att kolla långt bakåt.
av Lövet
Bilprovningens protokoll har inget med ägarna att göra så du kan byta ägare 22 gånger - det är lika lätt att kolla mätarställningen ändå.

Min gissning är att de byter ägare ofta på grund av att det är en lite mer entusiastbetonad bil och sådana brukar man bara ha ett tag och sedan vill man testa något annat. Ägare som ständigt vill testa nya bilar dras ofta till den typen av bilar. Kolla exempelvis på cabbar, dessa har nästan alltid en massa ägare på grund av att de vanligen bara ägs i en säsong.

En annan sak att tänka på är att varje gång en bil byts in så blir det ett gäng ägare eftersom stora handlare inte vill ha gamla bilar i lager utan säljer vidare dem direkt till mindre handlare.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
camaro69 skrev:

Men jag tror fan i mig att tantens V70 2,4 T kostat mer i reparationer än min R.

Visst byt dämpare på en R med four C chassi mot en vanlig Svensson V70 får man ju se. Det är klart att en motorstark entusiastbil är dyrare att äga, köpa och äga. Är bilar en hobby så väljer man ju själv att lägga pengar extra.
Användarvisningsbild
av camaro69
dieselmagnus skrev:Visst byt dämpare på en R med four C chassi mot en vanlig Svensson V70 får man ju se. Det är klart att en motorstark entusiastbil är dyrare att äga, köpa och äga. Är bilar en hobby så väljer man ju själv att lägga pengar extra.
Vill man ha det lilla extra får man betala. Nu byter man ju inte stötdämpare varje vecka eller år. Men det är ju inte gratis på Svenssonbilar med nivåreglering heller.

Det är ju skillnad på oxfilé och blodpudding. Smakar det, så kostar det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Låt skicket avgöra om du ska göra affär eller ej. Du upptäcker snart om det bara är skit eller ej. För ett bra pris så går den att göra fin igen om det skulle vara så. Min S70R fick många ägare efter mig och det var den finaste bil som jag någonsin har ägt! Nu är den i bilhimlen.
Användarvisningsbild
av gurrish
camaro69 skrev:

100 kr per månad... hur gammal är du och bor du ute på landet? När jag kollat för s60 R var det billigaste alternativet 2/3 dyrare än vad försäkringen är på min v70.

Kanske inte att reparationerna är dyrare, men rolig bil leder till att man kör brutalare och sliter snabbare på grejerna och behöver byta oftare och tom saker man inte byter vanligtvis.

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]