Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av urkan
hej.

jag har en s60 -01 2,4i Automat

jag upplever hackande gång vid jämn fart.

gjorde rent spjällhuset och efter det så har jag orolig tomgång. kan tänka mig att jag hade det lite innan men nu är det lite värre.

volvo vill att jag nollställer eller laddar om mjukvaran till spjällhuset.

vad tror ni?

funderar på att köpa en felkodsläsare själv då jag tycker volvo bara leker med våra pengar och bara gissar eller så vågar de inte prata som vi gör på sådanahär forum.

eftersom jag har automat och tomgången inte går ner utan kan stanna kvar på 1500-2000varv så vill ju automatlådan driva bilen framåt och då blir det jobbigt att bromsa ibland.

men om jag lägger ur växeln och duttar på gasen går tomgången ner direkt varje gång.

HJÄLP :)
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Som jag upplevde på min S80 -99 med automat när spjället var på väg att ge upp var att tomgången dippade kraftigt och när jag lade i drive så gick den som ett tröskvärk. Hade gjort rent så långt det var möjligt men det hjälpte inte. Med automat märks det mycket mer med det här problemet när man har lagt i drive. Jag provade att nollställa flera gånger och det var bra en stund sen återkom det bara oftare. Med tanke på att du kan förstöra katalysatorn så bör du nog ta tag i det snarast. Tyvärr ligger en ny monterad och klar hos Volvo på ca 8000:- har jag för mej men sen blir bilen som ny kan jag lova./ Clas 8)
av urkan
hej

tack för svar.

att katalysatorn skulle ta stryk tror jag inte på då den inte har dålig förbränning.

ett nytt spjällhus kostar 5500 på volvo monterar du det själv vilket tar 20 min så behöver du bara ladda in ny mjukvara för 800 kr.

jag funderar på att köpa en felkodsläsare själv men kan man göra samma jobb som volvo vill göra med en sådan?

de vill nollställa spjället för 550 kr.
av urkan
hej

japp det gjorde jag....

man kan göra rent spjället utan att ta loss det men jag valde att lägga ut hela 25 kr på en packning och gjorde rent det lite enklare... dock var det inte så smuttsigt.

bilen har rullat 15300 mil
Användarvisningsbild
av hollan
steg 1 i ditt fall är att åka till volvo och uppgradera mjukvaran hjälper inte detta så är det ett spjällhusbyte som steg 2
av urkan
ja du har nog rätt..

synd att de är så dyra men men jag köpte bilen billigt :)
Användarvisningsbild
av Magnus308
urkan skrev:ja du har nog rätt..

synd att de är så dyra men men jag köpte bilen billigt :)

Köp gasspjället från Volvo i England istället så sparar du några tusen, Volvo Nottingham säljer helt nya spjäll och det tar bara 2 dagar med frakten till Sverige och är dessutom tullfritt.
Vet inte vilket art nr du ska ha men dom har flera olika utanonnserade.

http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Throttl ... =RTM637056
av urkan
hej..

det är lite billigare än hemma men från Italien......

om jag köper på volvo får jag ett Bosch?

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]