Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Lämnade min bil på 12 000 milaservice i måndags, blev uppringd av verkstaden på eftermiddagen då de bilen vid provkörning efter servicen gick mkt dåligt. misständer och hackar. Vid service byttes tändstiften. Jag har inte upplevt ngt liknande innan själv, ngt enstaka småryck vid långkörning som jag mest relaterat till ac kompressor som slår till från.

Den sätter inga felkoder. Går lika oavsett om den körs på bensin eller gas (Bi-fuel). De har idag testat att byta tändspole utan ngn förbättring. Är på 4:ans cylinder den misständer. Går bra på tomgång men vid gaspådrag så misständen den enligt meken.

Han ringde för en stund sedan och eftersom tändsystemet verkar ok och att den går lika dåligt på både gas och bensin så tror de inte det är spridare eller dyl. Senaste teorin var att det var ngn givare på svänghjulet som krånglar. De skulle kolla på detta under eftermiddagen/ i morgonbitt.

Ngn som varit med om ngt liknande eller har en aning om vad det kan röra sig om för fel???

Bilen är en 2006 v70 Bi-fuel 12000 mil som är fullservad.
Senast redigerad av 1 Martinmat, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Update: Meken ringde nyss, de hade nu prövat att byta stiftet på fyran igen och då gick den klockrent, han har kört den varm på tomgång samt rusat den några ggr utan ngn som helst tendens till misständning. Han skulle köra en rejäl runda nu innan jag hämtar den kl 14 så allt verkligen är ok. Verkar som det var ngt fabrikationsfel på stiftet, dock inga synliga skador sa han. Återkommer efter jag hämtat bilen för att bekräfta att allt är löst, känns ganska hoppfullt nu men man ska ju inte ropa hej innan man är över bäcken :wink:
Som sagt har hämtat bilen oc den går som en klocka, mekanikern skämdes ngt och var en aningen less på tändstiftet då han ägnat typ en halv dag åt felsökning i onödan....

Slutet gott allting gott :D
Inte för att vara besserwisser men har man misständning är det oftast tändspole eller stift som spökar. Jag anser att man först kollar stiften, billig åtgärd och sedan spolarna. Skönt att det löste sig ändå.
Ja visst kan man tycka att de borde testat ett annat stift på en gång, den gick ju bra när ja lämnade in den för service... Jaja nu valde de att slösa en halv dag istället...

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]