Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nuttytompa
#39127
Jaha så är man volvo ägare.
Men så klart så ska det jävlas med något :evil:

Ojämn tomgång, tjyvstannar. Är felet det tydligen klassiska gasspjället?
Någon som vet vad det kostar att rengöra den, samt vevhusvetilationen?

Sedan nästa fel.

Farthållaren aktiveras bara en kort stund sedan försvinner
den för att inte gå att starta igen förän bilen startats om. :???:
Sitter det en bromsgivare på manuella oxå?
Kan det vara den som är felet? kostnad?

Annars mycket nöjd än så länge iaf 8)
Användarvisningsbild
av elmuppo
#39145
Är bilen äldre än en 02:a så skulle jag gissa på Gasspjället.
ojämn tomgång, ryckig farthållare som sen lägger av.
av Jesper
#39182
Japp, det är gasspjället(Ooops, vad självsäkert det där låter)... Beroende på miltal kan du ju alltid försöka få Godwill-garanti!

Rengöring brukar kosta nästan lika mycket som ett byte(runt 2000 slantar då jag fråga på Bilia(eneqvist, Nacka)för ett år sedan, kan ha blivit billigare)... det finns någon site med pdf-dokument som beskriver Throttle body replacement. Vilket underlättar, om man vill göra rengöringen själv. Någon har länkat till den siten här på forumet.

Bromsgivaren brukar finnas felkod lagrad på(vad jag hört). ETM:n inte alltid!!!

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av G-kraft
#39209
nuttytompa skrev:Jaha så är man volvo ägare.
Men så klart så ska det jävlas med något :evil:

Ojämn tomgång, tjyvstannar. Är felet det tydligen klassiska gasspjället?
Någon som vet vad det kostar att rengöra den, samt vevhusvetilationen?

Sedan nästa fel.

Farthållaren aktiveras bara en kort stund sedan försvinner
den för att inte gå att starta igen förän bilen startats om. :???:
Sitter det en bromsgivare på manuella oxå?
Kan det vara den som är felet? kostnad?

Annars mycket nöjd än så länge iaf 8)
Här nedan följer länken till hur man rengör själv...letta efter Throttle body replacement och cleaning rubriken...

http://www.volvoxc.com/resources/how-to/index.php
av nuttytompa
#39321
Raggz skrev:Lite info bara, Verkar gå på garanti


http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 39,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 22,00.html

volvoinfo

http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm
Hur ska man tolka detta?
Ska det inte kosta något eller finns det någon typ begränsning?
Min bil har gått 18000 mil så jag tvivlar på att jag klarar mig undan
kostnaden för reparationen. :cry:
Ska prata med min lokala volvo handlare på Måndag.
av nuttytompa
#39322
Jesper skrev:Japp, det är gasspjället(Ooops, vad självsäkert det där låter)... Beroende på miltal kan du ju alltid försöka få Godwill-garanti!

Rengöring brukar kosta nästan lika mycket som ett byte(runt 2000 slantar då jag fråga på Bilia(eneqvist, Nacka)för ett år sedan, kan ha blivit billigare)... det finns någon site med pdf-dokument som beskriver Throttle body replacement. Vilket underlättar, om man vill göra rengöringen själv. Någon har länkat till den siten här på forumet.

Bromsgivaren brukar finnas felkod lagrad på(vad jag hört). ETM:n inte alltid!!!

Mvh

Jesper
Har inget felmed bara dålig tomgång samt vill tjyvstanna ibland.
2000:- verkar vara rena fyndet mot vad jag hört 8000-12000:-
Får jag goodwill så ska jag köra volvo resten av mitt liv. :lol:
av Jesper
#39338
:oops:

Skall väl säga att ETM tillkommer vid ett byte...den däremot kostar 4-5000:- i tillägg. Det jag menade var att själva bytet i princip är samma operation som om man rengjorde. Man lossar ETM och rengör(eller byter). Enda förbehållet är att en ny ETM behöver programvara vilket inte går att fixa själv.

Däremot tror jag att dem flesta kan klara sig med en rengörning. Dock skall tilläggas att efter att jag rengjort min så fick jag ett tillfälligt strul som sedan huxflux gick över. Och bilen gått bra i snart ett år...

Med felmeddelande menar du felkodsminnet avläst med ett instrument? Det kan lagras felkoder utan att man får upp meddelanden om service på färdatorn.

Mvh
av nuttytompa
#39386
Jesper skrev::oops:

Skall väl säga att ETM tillkommer vid ett byte...den däremot kostar 4-5000:- i tillägg. Det jag menade var att själva bytet i princip är samma operation som om man rengjorde. Man lossar ETM och rengör(eller byter). Enda förbehållet är att en ny ETM behöver programvara vilket inte går att fixa själv.

Däremot tror jag att dem flesta kan klara sig med en rengörning. Dock skall tilläggas att efter att jag rengjort min så fick jag ett tillfälligt strul som sedan huxflux gick över. Och bilen gått bra i snart ett år...

Med felmeddelande menar du felkodsminnet avläst med ett instrument? Det kan lagras felkoder utan att man får upp meddelanden om service på färdatorn.

Mvh
Ahaaa så det finns felkoder lagrade i minnet som man inte ser ok :o

Hehe hade en ide om att dänga skiten ur motorn så kanske gasspjället
skulle rengöra sig själv, kanske ska börja köra som vanligt igen nu då :shock:

Ser inte kul ut att plocka lös spjället på min xc70. Får nog bli någon som begriper vad dom syslar med som får fixa.

Fy sata.. dyrt att byta ut :cry:
av nuttytompa
#40485
Pust, kommer från felsökning nu, visar sig att det inte finns några felkoder alls :shock: :shock:

Har alltså drömt att bilen rullar på tomgång samt vill tjyvstanna :oops:

-Etm är bytt sedan tidigre.
-Jaha,kolla vevhusventilationen då?
-Men det finns inga felkoder.
-Kolla iaf, tack.
-Ja ja.
-Oj det verkar tätt!
-Ja, jag sa ju att bilen rullar på tomgången och vill tjyvstanna. :roll:
-Går det på goodwill att rengöra?
-Nej.
-Vad kostar det då tro?
-2500 kronor.
-Va? :shock:
-2500 kronor.
-Jaha, -vad roligt. :roll:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]