Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ZipZero
V70 Classic 2007 Diesel 163hk.
Har ett konstigt fel som har visat sig några ggr nu.
Kör i ca 100km/h, plötsligt kommer vibrationerna. Någonstans i framvagnen är det..
Saktar ner till stillastående, vibrationerna är med hela vägen ner till 0.
Kör iväg igen och vibrationerna är borta...
Idag fick jag stanna 2ggr på 3 mil, på väg hem från jobbet.
Någon som känner igen symptomen?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Det låter löjligt men har du kollar bultarna till däcken, det kan få väldigt konstiga vibrationer / Clas
Användarvisningsbild
av ZipZero
Hade nog fel när jag trodde att vibrationerna kom framifrån...
Efter ett tips från verkstan släppte jag på handbromsjusteringen några varv.
Efter det har det varit lugnt...peppar, peppar...
Ligger handbromsen för tight justerad kan det bli så här, förklarade han.
Den får aldrig börja bromsa före första "hacket".
av kalle1946
Tråden är kanske avslutad, men jag gör ett försök.
Min V70N 2001, gör på exakt samma sätt som din. Ibland börjar den vobbla när man kommer upp runt 100 km/tim och det slutar inte förrän man stannar bilen helt. Sedan fungerar den perfekt igen. Det kan dröja flera månader mellan gångerna. Däck, fälgar, krängningshämmare och drivknut är bytta och handbromsen är justerad. Den har varit på verkstad flera gånger och man har inte hittat något fel. Ett uppslag i en annan tråd tipsade om slitna motorfästen. När felet kommer känns det precis som när en bult i kardanknuten hade lossnat på min gamla 245:a. Det kan kanske vara ett slitet motorfäste. Att motorn sjunkit och hamnat i fel läge. Har du fått någon klarhet? Någon annan som vet?
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, han som startade tråden löste det ju med att justera handbromsen. Men du har ju själv uteslutit det alternativet. ;-//
Användarvisningsbild
av bem
Du kan ju också kolla om nåt av bakre fälgarna känns varma för det tyder på anliggande bromsar, troligen handbromsbackarna.
Hade ett liknande skumt problem när jag bytte bromsskivor sist på min förra V70 (2001:a), där jag först inte bytte bromsbackarna bak utan lät de gamla sitta i fast nya skivor. Det skulle jag inte gjort för den blev skakningar i bilen efter en stunds körning och ena bakre alufälgen varm. Bytte till nya handbromsbackar samma kväll och justerade in handbromsen så noga jag kunde och sen var det inga problem mer. Jag var ganska förvånad att bromsbackarna bak kunde ge sån effekt. Liten tuva stjälper stort lass, typ.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ZipZero
Har inte haft några vibrationer alls sen jag släppte på handbromsjusteringen, så problemet måste ha varit det.
Har kört åtminstone 1000 mil efter det.
av kalle1946
Snöade nog in lite för mycket på att felet var i framvagnen. Men det verkar logiskt med handbromsen, för det känns inte så tydligt i ratten som det borde göra om felet är i framvagnen. Stort tack för tipsen.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]