Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av styrbjorn
Hej,

Jag går i tankarna att byta upp mig. Jag kollar på äldre modeller av s80. Efter provkörningar och efterforskningar känns det som att 2.4 170hk eller 2.4t är dom motorer som gäller, någon åsikt om det?

Växellåda däremot. Automaten känns rätt tråkig och inte så villig att växla ner. Den manuella lådan verkar bli väldigt trögväxlad när den blir äldre, men i bra skick känns den riktigt bra tycker jag. Ni som kan bättre, är det något man kan göra något åt med enklare åtgärder?

Utrustningsmässigt är enda kraven farthållare och AC, vilket verkar vara standard.

Vad bör man kolla efter i allmänhet för att göra ett bra köp?
av -94 9000 2,3T cse
Jag har en S80 -01 2.4 170hk på 19,000 mil. Titta även på en 140hk då de sista 30 hästarna på 170´n sitter uppåt rödvarv. 140hk är dessutom behagligare utväxlad än 170hk. 2,4t är ju lite mer att köra med, men även 2,4t-motorn var ju som att piska en död häst men drog mkt soppa. Nu jämförde jag med mina turbo-Saabar vid köpet.

Jag har manuell växellåda o jag tycker generellt att Volvos lådor känns kassaskåpssäkra i funktion o smidighet.

Framvagnen slamrar o låter mer lr mindre ofta illa emellanåt på S60, 80 o V70. Det enda måstet jag gjort på snart 4 år, är byte av bromsslangar fram. Nu har inre styrled på semestern gett sig o har då lyckats slitit ut vr framhjul på ett par hundra mil. Drog inte snett lr nån ting. Jävligt surt, :( men räknat över åren är denna S80 den billigaste bil jag ägt. :D

Mvh
av Pelleman78
Har nyligen inskaffat en 2,4 140hk och tycker det räcker gott till. Bilen i sig inbjuder inte till speciellt hård och sportig körning utan är mer en behaglig och bekväm färd till målet :)
av 2444ever
Gasspjäll är väl ett problem även på dessa, isf Magneti Marelli gasspjäll. Sök på det i olika forum. Är det vit etikett och bilen har gått +20 000 så verkar det vara en tidsfråga innan den blir kass, bättre om det är gul etikett. För V70 tipsas det alltid att man skall kolla oljeläckage mellan växellåda och motor, vet inte om det även gäller S80.

Jag har uppfattningen att det mesta blir dyrare med en S80/V70 jämfört med en 900, dels elektronik om det krånglar, men även att framvagn/bromsar tål mindre. Bara man är beredd på det så. Och ha INTE bråttom, lycka till.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan inte påstå att bromsarna tål mindre än på en gammal 940/945. Nyare bilar är dock dyrare än en äldre bil dels pga elektronik och service. Kolla efter gasspjället och sedan de vanliga "Volvo-sjukorna" glapp i framvagn/oljud i framvagn. Att elektroniken fungerar. Kamremmen skall vara bytt vid ca 18000 mil.
Användarvisningsbild
av hollan
16000mil är de på kamremen 18000mil är 05 och nyare
av Gryphon
Jag har en S80 -02 170 hästar med automatlåda, och som någon redan nämnt är det ingen racer, snarare en extremt behaglig och bekväm glidare.
Dock tycker jag inte direkt den är slö, inga problem med omkörningar och så vidare, och man får kvalitetskänsla och en stor bil som drar 0.8 på motorväg, men vill man ut och gasa är det kanske ingen bil man ska välja i första hand.

Förarmiljön är helt exeptionell enligt min mening, och i.o.m att jag är närmare 2 meter lång är det sjukt skönt att verkligen få plats. Utrymmet i både framsäte och baksäte är verkligen bra. Som jämförelse kör jag helt nya passat på jobbet, och vi fick en från fabrik för c.a 3 veckor sen. Jag kör mycket hellre min 9 år gamla volvo än den helt splitter nya passaten.

Det man ska titta på när man köper en är packboxen som du nämnde i dit första inlägg. Framvagnen har ju fått mycket kritik på dom första årsmodellerna, så kolla om du har klonk när du är ute och provkör. Se till att ha fullt rattutslag och gasa på lite och se hur det låter (om det låter ;)). Om du tittar på en automat är det bra om tidigare ägare åtminstone har bytt olja i lådan nån gång, det finns inte med i servicen alls. Volvo tycker att den ska hålla, men jag byter hellre olja en gång mer än jag kanske behöver än byter automatlåda för alltför många tusenlappar. Kan vara värt att göra en sköljning av lådan om den har gått lite längre.

Det enda som jag kan klaga lite på är att den har sjukt dålig svängradie. I början kändes det som om den saknade ett halvt varv när man vred amx på ratten :)
av 2444ever
dieselmagnus skrev:Kan inte påstå att bromsarna tål mindre än på en gammal 940/945...
"Tål mindre" som jag skrev var kanske lite dåligt ordval, menar att dom verkar kräva mer underhåll än äldre volvos, alltså att man motionerar regelbundet eller liknande. Jämför då mest med 244 iofs. Det är bara vad jag fått för mig, har inget underlag för det egentligen.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]