Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mixxno
Jag har en s60 Bi-Fuel -05 som har rullat 10.000 mil. Nya skivor och belägg bak samt nya belägg fram monterades för 2000 mil sedan.

Inga problem alls då men i vintras började det låta lite med ett mekaniskt ljud vid långa vänstersvängar (ungefär som vid en vind bromsskiva), som jag tror kom från vänster framhjul. Efterhand började det även vibrera vid inbromsning i hastigheter över 70 km/tim. Men det mekaniska ljudet har försvunnit av sig självt lustigt nog.

Det kändes som ett solklart behov av nya skivor även fram då tjockleken var på min. Häromdagen bytte alltså jag främre skivor (Brembo), samt nya belägg från Mekonomen.

Döm om min förvåning när jag det inte gav något resultat alls :-(.

Är det någon som har nån idé om vad det kan vara som orsakar vibrationerna nu när alla skivor och belägg är bytta? Jag har hissat upp bilen och hittar inga glapp någonstans...

Tacksam för hjälp!
Allt är mycket väl rengjort och glidpinnarna är insmorda.

Däremot känns det som om handbromsen ibland hänger sig när bilen stått still nån dag. Vet inte om det kan vara den som spökar?
Tack för alla tips, men framhjulslager vet jag hur det brukar låta så det tror jag inte. Helskumt tycker jag. Ljudet lät mer som om en vind skiva och dåliga belägg. Men de var ju nästan nya (Biltema dock), så de byttes endast därför. Fler förslag? :-)

Sent from my Neo
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]