Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LappenNorr
Har en V70 Classic-07 med 185 Hk Dieselmotor + Automatlåda bilen har nu gått 15000 Mil och jag var med den på service igår hos min Volvo verkstad !!

Släcker de inte och åtgärdar alla felkoder ????

Har nämligen haft ett meddelande där det står Motor Serv. erfodras i ca en månads tid innan Service till saken hör att jag vart i kontakt med verkmästaren när meddelandet började visas och han sa att det fixar de när bilen servas !

I samband med att meddelandet visades så gick det endast att köra ganska så sakta.
Motorn varvade när jag tryckte gasen i botten (kickdown) men farten ökade inte speciellt, lådan växlade oxå upp men ingen fartökning !!!!

Detta fel uppstod inte varje dag utan bara då och då, ibland 1 gång i veckan ibland flera gånger/dag alltså stor variation !!

Döm om min förvåning när meddelandet återkom idag efter att jag vart och tankat: Motor Serv. erfodras

Har kollat i en tråd men det var en äldre V70 -00 har jag för mig där stod det nåt om ett batteri i en siren som skulle finnas framför höger framhjul kan dock inte hitta nån sån !

Är det nån som erfarenhet av detta ??? vad kan felet vara ????
av llesrof
Om verkstaden gjorde det dom sa att dom skulle göra så har de läst ut felkoden. För det finns med största annolikhet en felkod som kan ge en ledtråd om vad som är fel med dign bil. Att du inte kunde köra speciellt fort med den när lampan tändes beror förmodligen på att motorstyrningen gick in i "nödläge", eller "limp home" som det heter på svenska volvoforum. Det innebär att motorn kör på nödprogrammet med reducerad prestanda. Så... kolla med verkstaden. Ibland hjälper det inte att stå ansikte mot ansikte och be dem göra en viss sak när man bokar tid för service, de lyckas ändå missa att göra det man ber dem om.
av Daddan
Om det skulle vara sirenen står det "Larmsystem serv. erfordras", dessutom brukar den tjuvlarma från och till och har inget med motorn att göra. Du har ett helt annat problem, kontakta verkstaden igen.
av byhem
Hej, Har min inne just nu för det problemet. Enligt Volvo så var det en kabelsats som skulle bytas som har något med spridarna att göra. Var tydligen ett känt problem. Vet naturligtvis inte om det är samma fel på din bil men ville bara nämna det då jag får det fixat i denna stund.

Mvh Peter
av LappenNorr
byhem skrev:Hej, Har min inne just nu för det problemet. Enligt Volvo så var det en kabelsats som skulle bytas som har något med spridarna att göra. Var tydligen ett känt problem. Vet naturligtvis inte om det är samma fel på din bil men ville bara nämna det då jag får det fixat i denna stund.

Mvh Peter
Det kan ju vara det felet på min också men det får jag inte veta förrän den 15/8 först då hade de tid att kolla upp det......

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]