Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Först vill jag säga att jag vet ingenting om Biltema's oljefilter och deras kvalitet. Har dock dock erfarenhet av att köpa icke märkesfilter eller okända fabrikat och vad det kan medföra.
Ett filter köpte jag på en bensinstation. Det tog lång tid innan oljelampan släcktes vid start. Troligtvis var genomströmningen inte korrekt. Efte byte till original fungerade allt ok. Jag fick dock igen pengarna från bensinstationen.
En annan gång sprängdes filtret vid första start. Vikningen av plåt mellan burk och lock var felaktig. Motorn tömdes på olja på några sekunder och ni kan bara gissa hur smörjgropen såg ut. Fullständigt sprajad av 4 liter olja. Snacka om smörj-grop.
Sedan flera år tillbaks är det endast märkesfilter som gäller för mig. Vad skiljer det i pengar, 50 kronor max. Du betalar förmodligen ca 1000 kronor för märkesolja.
av Per L
Är du det minsta lilla tveksam om piratfiltrens kvalitet köper du förstås original.

Själv har jag i många 10-tals år kört med BILTEMAs filter och aldrig haft några problem.
Alltifrån "plåt"-filter till tex VOLVO, Lancia A112 Abarth och SAAB 9-3Aero till insatsfilter på olika BMW-bilar. Min BMW 3.0S har tex gått 74000 mil där de flesta milen varit med BILTEMA-filter.

Per L
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
För några år sedan var dessa skit. Sågade isär ett orginalfilter och ett biltemafilter och orginalfiltret hade mer filtreringsyta än biltemafiltret. Köp ett orginal eller annat pirat men inte Biltemas är mitt råd. Biltema köper jag mycket ifrån men inte bromsklossar och oljefilter.
Användarvisningsbild
av SvenB
FredrikSvensson skrev:Insatsfilterna från Biltema verkar det inte vara något större fel på. Ser precis lika dana ut som ett Mahle eller Bosch filter.
Utanpå ja, men inuti. Jag har gjort samma sak som dieselmagnus, skrämmande, det dög till att sila bort "sprängsten" med, inte mycket mer.

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]