Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problembil
Efter att ha rengjort gasspjället och återmonterat det så börjar tomgången leva sitt eget liv.
Tidigare så har den legat på 800rpm. nu promenerar den upp till 1200-1300rpm. Och är
allmänt jobbig vid körning,då den driver mer än vanligt.
Men när jag stannar och lägger i P så sjunker den till ca:900rpm.
Kan tillägga att det är en automat.
Någon som har en ide ? Anledning till att jag rengjorde gasspjället var att jag fick
tips om det i en annan tråd. ?:-/
av Problembil
midnight:Inte en enda !! Men jag kom att tänka på när jag satte dit den igen så finns det ett visst "spel" på gasspjället.Och jag satte tillbaka det som jag trodde det satt. Spelet är väl mm.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag har hört om andra som fått samma fenomen efter att dom gjort rent spjället och det har försvunnit efter ett tag, Vet inte vad det beror på.
Kolla att den inte drar tjuvluft någonstans, Vet inte om det gör någon skillnad men prova att koppla loss batteriet någon halvtimme och se om det hjälper i brist på andra förslag.
Användarvisningsbild
av midnight
Det står inte på något håll vad det är för bil men jag förutsätter att det är en volvo :lol: Jag hade sådana problem med min S60 och fick byta lambdasonden (den som sitter på grenröret) köptes beggad för typ 6-800:-. Men som nämns så kan det handla om ett tjyvdrag i någon slang eller ett tätt luftfilter. Kolla LMM:en på samma gång så inte den behöver rengöras. När du ändå håller på så ta reda på vilket system du har (Denso eller Bosch och det står på LMM:en
Väldigt noga ifall du ska kontakta någon för förslag på felen du har. Denso hade de problem med till en början.
av Problembil
Det är en v70-02 140hästars sugmotor.
Har blåst rent luftfiltret.Kollat LMM och det är en Denso,vad menar du med att dom hade problem i början?
Har även plockat bort batteriet nu och låter det stå ett tag.
Har även dubbelkollat slangarna och dom sitter som dom ska.
Återkommer om det löser sig.

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]