Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swedo
Jag köpte en begagnad bil (S60 -01) i fredags hos en bilhandlare. Jag tänkte inte på det just då, men har märkt nu efteråt att motorn låter jäkligt mycket och gaspedalen rycker och vibrerar vid 1500 varv. den går hur tyst och fint som helst under och över. Mest märks det om jag kör på 2an eller 3an och ska gasa upp för att växla och kommer in runt 1200-1800 varv.

vad är fel?
av Swedo
Verkar vara en tuff nöt att knäcka. var ute nyss och körde och märkte att det var precis vid 1300-1400 varv den lät och vibrerade i gaspedalen. det hände vid det varvet på alla växlar.
av Swedo
Vad är det för ventil då och vad gör den? åkte tillbaka till tillhandlaren och han provkörde bilen. han konstaterade att det inte var något farlig, sen öppna han huven slängde en blick och sa att allt såg normalt ut -_- även om allt ser normalt ut och det inte är farligt är det jäkligt irriterande!
Användarvisningsbild
av iigloo
Finns lite poster på forumet. Sök så får du bättre förklaring än vad jag kan ge :) Sen om det är felet är en annan femma. Var bara ett förslag ;)
av Swedo
Jag var på verkstan nyss och en gubbe där tog en liten åktur och sa att det var AC-kompressorn som lät vid just det varvet. men jag tycker det låter även när inte ACn är på. kan det vara det eller är det bullshit?
Användarvisningsbild
av iigloo
Lätt att kolla. Koppla ur AC och se om det minskar eller försvinner. Om det minskar gissar jag på magnetkopplingen och om det försvinner är det kompressorn. Om det inte gör någon skillnad kan det vara spännrullen till drivremmen?
Min kompressor var defekt och lät illa oavsett varv när den gick.
av Swedo
okej hur kopplar man bort den lätt då? jag antar att det inte hjälper att bara stänga av den inne i bilen. (jag har gjort det och det blir ingen skillnad på ljudet) jag funderar på att spela in ljudet så kanske det blir lättare att lösa gåtan
Användarvisningsbild
av iigloo
Du stänger, som du skrev, av den genom AC-knappen. Är det ingen skillnad, ja då borde det vara spännrullen. Min mekaniker hängde av drivremmen (aggregatremmen) och kände på de olika lagren och konstaterade att kompressorn var orsaken då den knapp gick runt.
Går ju inte direkt att avgöra vad det är för fel genom att provköra. Låter som en slarver som kollade?

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]