Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Har sedan i vintras haft en oregelbunden tomgång på S80 T6 '99. Dippar från normala 700 varv en gång varannan sekund, men bara när motorn är varm. Samma gäller jag startar den varmkörd, då motorn stannar om jag inte ger en lite gas efter start. När jag kör märks inget, varken kall som varm. Det är oberoende av väderlek också och har inget med ECC'n att göra. Var skall man börja felsöka?
Det kan vara tomgångspjället. Hade själv problem med tomgången för 1 år sedan och hade ingen blekaste vad det kunde vara. Bilia konstaterade att det var spjället och tydligen var det jäkligt svårt att hitta ett bra begagnat då det skulle stämma med etiketter på själva huset och programvaran. Slutade med att jag fick pröjsa 5500 kr för ett nytt spjäll + 2500 kr för arbete och uppgradering av programvaran. Har automatlåda så problemet blev fan så mycket värre, bilen höll på som om den var döende men efteråt var den som ny. Om det är samma fel du har så tror jag att det finns renoverade spjäll på nätet för ca 3500 kr. Lite bättre i alla fall. Själva bytet är lätt att göra själv, det är värre med mjukvaran. Lycka till / Clas.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]