Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sukido
På gamla V70/S70 kan man schimsa om ac-kompressorn utan att tappa ur kylmediet. Lite bökigt och trångt, men det går. Någon som vet om det går och kanske har gjort det på V70N? Volvo schimsar inte om, bara byter kompressor. Dyrt.... Fristående kylfirma vill ha ca 3000 kr för jobbet, och går det att göra själv så kan man ju spara några kronor.
av Sukido
Jo, jag har läst den tråden tidigare, men vad jag förstår så är den skriven för gamla v70. Frågan är alltså om det fungerar även på V70N? Ser ju lite annorlunda ut i motorrummet på den. Har någon försökt sig på detta på P2:bilar?
av Bewsfroe
Jag undrar samma sak. Har i 2 inlägg i trådens som länkats försökt få ur någon hurvida man kan på loss magnetkoppligen utan avdragare (som är jävligt tight att få dit) Får man det så går det ju utan att tömma systemet eftersom man inte behöver rubba kompressorn.
av Sukido
Frågan är, fungerar "tricket" med de tre M5 skruvarna eller är det en helt annan remskiva? Att få dit en avdragare blir nog minst sagt besvärligt.....
av kamilenski
Hoppas det funkar för er. Ska följa upp tråden.
av m2c
Sukido skrev:Frågan är, fungerar "tricket" med de tre M5 skruvarna eller är det en helt annan remskiva? Att få dit en avdragare blir nog minst sagt besvärligt.....
Ursäkta, men vad går det tricket ut på?
av Sukido
Alltså funkar detta även på V70N/S60?

"Tricket" från ett annat Volvoforum:
Sammanfattning av shimsjobb magnetkoppling:
Symtom: Kylan i bilen läcker INTE, men efter några minuters körning med låga varvtal, stekhetta eller lågfart typ stadskörning slutar kylan o funka.

Är det magnetkopplingen? JA om du får iskall luft några minuter i början innan motorn blir för varm och varm fuktig luft kommer i stället.
Mät spelet mellan kopplingsskivan o kompressorn då ecc:n står på off. Ska vara 0,3 - 0,6. Min var på 1,15 mm
Testa också - knuffa till platta in mot kompressorn. Börjar den snurra o kylan kommer - shimsa om.

Fixa verktyg mm: Några stycken M5-skruva 30mm lång, kan bågfilas ner till 25 mm (20 mm var för korta för mig). Fixa fast spärrnyckel nr 10 + ev. nr 14 (biltema billig och smal.) + standard verktyg.

GLÖM INTE O MÄT DITT SPEL NU!

Börja jobba: - Har en V70 2,5T - 98 dvs. mycket skit som trängs under huven. OBS Detta går att fixa utan att flytta servo o generator.
Lyft bilen och säkra med pallbockar. Bort med höger framhjul. inne i skärmen (bakom hjulet, till höger - kolla Haynes annars) skruvas två plastskruvar bort så innerskärmsplastskyddet kan böjas - kolla plastskåran - för att senare kunna lossa 2 st. yttre kompressorskruvar + remjobb. Bort med stora plasten sen under fronten. Flytta undan kylarvätskebehållaren - bakåt mot torpedväggen alltså, så du kommer åt remmen bättre.

Lyft bort remmen: skaffa fram nåt bra järn typ ca 25 mm brett som kan böjas till ett L . L:ets ände ska sen in i remspännarens centrumnav (ser ut somett tjockt +) och vridas medsols i botten. Då finns ett litet hål i ovankant på remspännaren som ligger med ett annat hål bakom - peta igenom en lång tunn skruv där = remspännaren ute ur räkningen. Nu kan remmen obehindrat lyftas bort, dra den över ett ospårat hjul så går det lättare. Ta bort skruven sen så inte remspännaren spänns i onödan.

Lossa kompressorn sen: Yttre två skruvar (nr 14) tas bort genom undanvikta plastskärmen. Övre, inre skruven tas uppifrån (superbökigt, men det går, håll undan slangar o dyl, tejpa fast dem så länge). Inre nedre skruv tas underifrån.
Därefter kan man vrida magnetkopplingen framåt, mot bilen främre, högra hörn. Då blir det lättåtkomligt för nästa jobb.

Lossa magnetkoppling: Fäst två M5 skruvar i kopplingen (som inte återanvänds sen, eftersom gängorna pajar o skadar )
Jag satte i en ringnyckel på ena skruven (nr och bände emot den andra skruven = bra mothåll och man kommer åt centrumbulten (nr 10), för att lossa den.
Därefter ska kopplingen pressas av - i med tre nya M5, minst 25 mm, i de tre hålen som parallellt skruvas i, lugnt o ledigt. Se till o luta navet uppåt när den lossat och ska tas ut så inte brickorna i navet ramlar ut på vägen ut.

Mät brickor, räkna av och släng bort för att nå ner till 0,3 - 0,5 mm.

Sen - skruva tillbaka kopplingen och mät så ditt önskade spel uppnås.

Obs, bakom kompressorn finns ett järn som de inre skruvarna fästs i, "bygeln" har ett markerat läge, nästan på mitten, den ska vara mer upp än ner då kompressorhuset ska skruvas tillbaka Skruva i den övre, inre skruven sist - den är bökigast o då vill man ha kompressorn i perfekt läge.
Användarvisningsbild
av erikn
Om det är den gamla typen av kompressor (av/på) så tror jag att det är möjligt, bara man kommer åt. Är det dock den nyare typen av kompressor så kan man inte schimsa, då är det ny som gäller. Inte för att det är "rätt" bil, men är kompressorn likadan så är principen densamma, fast man kanske får jobba från annat håll. Kolla den här guiden så ser ni hur jag gjorde. Jag lossade ingen rem.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=68329
av Sukido
Det är en av/på kompressor på dessa bilar. Ok, det är väl bara att gå ut och prova i helgen då om det är möjligt på denna bil. Verkar det för bökigt så får det bli ac-verkstaden. Ett alternativ kan ju vara att åka till verkstaden och tömma systemet, ta loss kompressorn själv, schimsa och sedan åka och fylla igen. Sparar väl några kronor i arbetskostnad, men frågan är om det är värt det. Enklare att bara lämna in......

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]