Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
Hej!

Jag får felmeddelandet visat på färddatorn till och från hela tiden, det står "Bromsfel Stanna omgående". Efter att jag rullat sakta och bromsat kraftigt ett par gånger försvinner det, men dyker snabbt upp igen. Förutom felmeddelandet så hackar det till när jag släpper gasen, så det känns som om bromsarna ligger på på något sett.

Vet någon något om detta? Tacksam för svar!

/Nils
Användarvisningsbild
av G-kraft
kan vara att det ligger nåt fel mellan broms pedalen och själva bromsarna, verkar som att de inte släpper skivorna när du lättar på broms pedalen, har ingen erfarenhet utav detta, hoppas någon annan kan hjälpa dig mer...men kör annaras in till en volvo firma imorgon, kostar 310:- för en kontroll.....
av Walle
Hejsan!
Jag hade exakt samma felmeddelande ca: 1år sedan på min V70 -01.
Det hände titt som tätt men för det mesta vid skarp inbromsning och krängningar. Typ vid motorvägsavfarter som svängde etc.
Problemet försvann efter att jag bytt bromsklotsar fram.....som var ganska tunna.
Jag tror att felet ursprungligen kommer då bromsvätskenivån blir för låg. Ligger man på gränsen så blir ju nivån för låg vid inbromsning + t.ex. högersväng....eller nåt.
Byter man till nya klotsar trycker man ju upp vätskenivån i kärlet igen.
Så mitt tips är att antingen byta klotsar eller fylla på vätska. Men det låter som du har lite andra problem med bromsarna, så du kanske skulle plocka ner och kolla klotsarna... passa dig att köra allt för länge utan belägg...de är inge roligt för skivorna.....verkligen inte... :roll:

/Walle
Användarvisningsbild
av CarMan
denna text är samma oavsett vilken kod som sätts, så det är väll 100 olika saker som kan vara fel.
av angrah
CarMan skrev:denna text är samma oavsett vilken kod som sätts, så det är väll 100 olika saker som kan vara fel.
Det är nog sant, men vet ingen vad felet kan va på själva hacket när jag bromsar? Som ett litet ryck, det måste ju vara bromsarna som ligger emot?
av Walle
Återigen!
Jag rekommenderar att du kollar hur mycket slityta du har kvar på dina belägg. Enkelt att kolla utan speciellt mycket arbete :lol:
Om dessa är slitna... BYT

/W
av marnilss
Låter precis som mitt problem jag hade på min S60 och som jag precis beskrev på en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7039

Det rycket du beskriver var tydligen att motorstyrningen gått över i ett "felsäkert läge" eller något liknande. Min ryckte till, kraftigt, både när jag släppte gasen helt och sedan när jag gav lite gas igen. Dock försvann inte mitt fel när jag körde, men verkstadskillen nämnde att han kunnat få felet att försvinna genom att rycka i några kablar vid en elektronikbox, och därför började han byta kablar och kontaktdon.

Jag får hoppas att du inte har liknande fel, då min bil som sagt stod på verkstan i 3 veckor innan de lyckades åtgärda problemet.

/Marcus
Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]