Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Hej!

Jag har satt på 18" ace hero hjul i V70n men vid maxsväng så verkar det om det skrapar ngnstans vid hjulhusen... är detta farligt? eller är detta normalt? Kanske rent av att jag ska undvika svänga helt?

Tacksam för alla svar!
av Pebben
V70 har metallplattor på insidan av hjulhusen just av den anledningen att det faktiskt skrapar i med vissa kombnationer av fälgar och däck. Även på min med original 18" som satt på vid köpet av bilen skrapar det i vid max rattutslag och om det fjädrar lite. Så det är inget du behöver oroa dig för om det inte skrapar i mycket och hårt för då är det nåt annat tokigt.
Användarvisningsbild
av kez_style
Pebben skrev:V70 har metallplattor på insidan av hjulhusen just av den anledningen att det faktiskt skrapar i med vissa kombnationer av fälgar och däck. Även på min med original 18" som satt på vid köpet av bilen skrapar det i vid max rattutslag och om det fjädrar lite. Så det är inget du behöver oroa dig för om det inte skrapar i mycket och hårt för då är det nåt annat tokigt.
Va bra! Tack för information :D
Användarvisningsbild
av G-kraft
kez_style skrev:
Pebben skrev:V70 har metallplattor på insidan av hjulhusen just av den anledningen att det faktiskt skrapar i med vissa kombnationer av fälgar och däck. Även på min med original 18" som satt på vid köpet av bilen skrapar det i vid max rattutslag och om det fjädrar lite. Så det är inget du behöver oroa dig för om det inte skrapar i mycket och hårt för då är det nåt annat tokigt.
Va bra! Tack för information :D
köp styrutslags begränsare eller spacers, så slår de inte i, men du får mindre svängnings radie....
av Pebben
Jo de slår i ändå, V70R har 13,3 meters svängradie tack vara detta och ändå så skrapar det lite när du har fullt svängutslag och kör upp för en kant ex. vis. Men det blir väldigt mycket bättre.
av boeder
kez_style skrev:Hej!

Jag har satt på 18" ace hero hjul i V70n men vid maxsväng så verkar det om det skrapar ngnstans vid hjulhusen... är detta farligt? eller är detta normalt? Kanske rent av att jag ska undvika svänga helt?

Tacksam för alla svar!
Min skrapar i med 17" Otrera (225x45x17) som är fabriksbeställt, urdålig svängradie, man får börja svänga ett par meter tidigare känns det som.
Användarvisningsbild
av G-kraft
boeder skrev:

Tacksam för alla svar!
Min skrapar i med 17" Otrera (225x45x17) som är fabriksbeställt, urdålig svängradie, man får börja svänga ett par meter tidigare känns det som.
Förstår inte varför man tillverkar så trånga hjulhus, oki att det varierar mellan motorn och ju större motor desto större hjulhus men ändå, 17 tums orginal volvo ska inte kunna ta i .....tycker det är skam.....
Användarvisningsbild
av kez_style
oj även på 17".... i alla fall jag kommer undvika fulla rattutslag :D
Användarvisningsbild
av G-kraft
kez_style skrev:oj även på 17".... i alla fall jag kommer undvika fulla rattutslag :D
Aa visst, mina tethys slog i från början, har en 2,4 samma sak med mina vänners, många kan inte ha 17 tums och vissa även 16 tums orginal volvo utan att det ska slå i......
Användarvisningsbild
av ER
boeder skrev:

Tacksam för alla svar!
Skumt, jag har samma mått och ET som Otrera, dvs 7,5x17" med 225/45-17" och ET43 och det tar inte i vid fullt utslag och då har jag den minsta begränsaren för 15".

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]