Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marklasse
-har en v70N D5 (man)som snart gått 24 000 mil (knappt inkörd alltså ) nu har det börjat låta lite från bakvagnen då jag kör i gropar / på öjämn väg-det låter ungefar som om stötdämparna glappar,men jag har hört någon säga att det kan vara -gummibussningar- i bak som behöver bytas.
Är det något som en man med tummen bara halvvägs in i handen ,kan fixa själv?eller måste bilen påverkstan?
Och vad kostar det i så fall??
Har även problem med att motorn rycker KRAFTIGT under ca 1200rpm
dvs som bilar skall göra näre man har för hög växel i vid ca 7-800 rpm
ryckningarna försvinner bara man ger lite gaspådrag-men det är ju inte alltid så lämpligt .

vad skall en service kosta vid 24000 mil (inkluderar tydligen bbyte av både kamrem och PUMPREM(=?)

var kan man hitta uppgifter om vadsom ingår i en service vid X antal mil?
Användarvisningsbild
av CarMan
marklasse skrev:-har en v70N D5 (man)som snart gått 24 000 mil (knappt inkörd alltså ) nu har det börjat låta lite från bakvagnen då jag kör i gropar / på öjämn väg-det låter ungefar som om stötdämparna glappar,men jag har hört någon säga att det kan vara -gummibussningar- i bak som behöver bytas.
Är det något som en man med tummen bara halvvägs in i handen ,kan fixa själv?eller måste bilen påverkstan?
ryckningarna försvinner bara man ger lite gaspådrag-men det är ju inte alltid så lämpligt .

vad skall en service kosta vid 24000 mil (inkluderar tydligen bbyte av både kamrem och PUMPREM(=?)

Killen du pratar med tror att du hra gammla V70 !!! du har nog bara dåliga dämpare om jeg får gissa
Användarvisningsbild
av G-kraft
marklasse skrev:-har en v70N D5 (man)som snart gått 24 000 mil (knappt inkörd alltså ) nu har det börjat låta lite från bakvagnen då jag kör i gropar / på öjämn väg-det låter ungefar som om stötdämparna glappar,men jag har hört någon säga att det kan vara -gummibussningar- i bak som behöver bytas.

Tror inte att det är dåliga stötdämpare...du kör ständigt på gropar säger du, på ojämn väg och det sliter mycket på dämparna och bussningar samt låter det bara där bak och inget fram då är det nåt som inte stämmer med bakvagnen,,,,

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]