- tis 05 jul 2011, 01:27
Jag har precis lyckats med konststycket att byta motor i min S80 -99 aut 170 Hk. Jag har satt i en likadan B5244S -02 från en S60. Nu har jag några problem: Spridarna på det nya grenröret har en annan kontakt än den gamla och jag kan inte byta rails från den gamla för det är inte samma storlek på hålen i grenröret + att gamla insprutningen har en slang till luftflödesmätaren. Kan någon ge ett förslag snabbt för jag ska besikta bilen på lördag och hoppades att den skulle gå att få igång vid det här laget. Kan jag byta kontakter på ett enkelt sätt till spridarna och hur gör man med slangen från luftflödesmätaren, det finns ingen anslutning på nya railsen, kan man bara ta bort den och plugga igen det lilla hålet utan att det påverkar bilen. Eller det bästa vore att använda gamla insugsröret men hur ska jag få slangen till oljefällan att passa, den är mycket grövre på nya oljefällan. Sedan undrar jag om VVT-solenoiden, den nya har också den en annan kontakt. Kan jag flytta över den gamla utan komplikationer. Sista undran är kamaxelgivarhuset, är det OK att använda gamla då den nya har en annan kontakt och själva rotorn inuti kan den gamla sitta kvar fast den är lite rostig eller kan jag ta den från gamla motorn som är mycket finare men ser ut att vara större men med samma spår ändå, verkar som om dom blivit mindre själva klackarna. Snälla, goda råd snarast! Hoppas att ni förstår allt jag skrivit här, försöker få med bilder från mitt galleri. Kan någon till sist säga var den bruna kabeln vid startmotorn ska sitta, har glömt det sen jag tog bort den. http://www.jagrullar.se/forum/album_per ... r_id=22315
VOLVO for life
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt. 
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt. 
- By Lelleprinter