Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sylen
God afton

Har en V70N från 2000 2.4T

För ett par dagar sedan tändes motorlampan och den blev väldigt slö, lite ryckig på tomgång samt motorbromsade rätt kraftigt när jag släppte gasen. Efter att ha läst i massa trådar verkade det ju som om det var gasspjället (vit etikett).

När jag försökte mig på att komma åt att rengöra spjället (vilket jag inte lyckade med) så ser jag att det är ett ca 10mm stort hål i plaströret till gasspjället. Ser då att det bredvid något som uppenbarligen suttit i hålet men som har en av plastflänsarna som håller den på plats avbrutet. Trycker dit denna grej och spänner fast med buntband och provkör. Går fortf lika illa.
Tar minuspolen på batteriet i ett par timmar och efter det så går bilen hur bra som helst plus att den verkar dra bra mycket mindre bensin. Körde 3 mil ca och snittade på 0.81 mot ca 1.2 innan (alltså innan den blev slö).

Den här lilla "mätaren" som jag satte tillbaka i hålet såg ut som en lite röd plastpärla ca 2 mm i diameter mellan 2 hållare. Det är kontakten med den gröna/röda kabeln. Ovan i bild syns sidan på gasspjället. Se bilden.

Bild

Kan detta ha varit felet? Eller har det sugits in massa skit i det här hålet som förstört något annat som kommer visa sig igen? Eller är det troligen gasspjället?

Har INTE läst ut några felkoder och det finns inga aktiva efter jag satte tillbaka minuspolen (ingen lampa lyser).

Någon?
Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Om du får läckage i insugsröret, vilket du får när givaren är borta lär bilen gå riktigt dåligt. Du har med största säkerhet hittat orsaken till att bilen gick illa.

För övrigt kan det finnas massor med felkoder lagrade fast inte någon lampa lyser.

Mvh
Martin
Det är temperaturgivaren för insugsluften som lossnat för dig.
Det som sedan är närmast i bild, som har en vinklad kontakt är tryckgivare.
Så det är väldigt troligt att detta varit ditt problem, bilen går mycket sämre och drar en hel del bränsle om den lossnat.

Sen skall det inte vara några jätteproblem att plocka ner och göra rent spjället.
Börja med att ta bort detta plaströr från intercooler till spjäll, en slangklämma på varje sida. Och lossa tillhörande kontakter(de 2 på bilden) och slanganslutningar.
Sedan får du lossa kontakten för spjället, sitter under/framför startmotorn. Dessutom brukar denna sladden gå igenom ett fäste vid startmotorn som man får lossa, 10 & 12:ans nyckel.

Nu sitter spjället bara med 4 st skruvar upp i insuget. Lossa dessa med 10:ans hylsnyckel.
Skruvarna sitter undertill, alldeles intill röret, ett i varje hörn.
Nu kan du lyfta ner och ur spjället.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]