Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sungam
Ja jag vet...det finns en massa trådar å inlägg om gasspjäll redan. Men jag undrar lite mer ingående hur man rengör gasspjället.
Passade på att ta loss luftslangen å kika in när jag tvättade bilen idag... Utanför spjället var de soprent...men när jag vred spjället så var det riktigt mkt svart goja innanför...Är det bara att skruva loss hela gasspjället och ta trasa å lite 5-56 eller? Något mer man lika gärna kan passa på att rengöra när man ändå är där å gräver? :roll:

Tack!
Startgas är bra att göra rent den där sörjan med. Tar du loss spjället så bör du ha en ny packning till den.

Du kan ju göra rent dom rör och slangar du lätt kommer åt ifrån olja.
Användarvisningsbild
av CarMan
5-56 är inte ett rengöringsmedel! det är ett smörj/allti allt medel, eller ska vi skriva lite bra på allt = inte jätte bra mot nått!

rengöreing görs förslag berkleen eller isopropanol

repa inte ytan sär spläpper tätar mot huset
av sungam
jonzeboy skrev:Jag tog en trasa med brekleen och rengjorde... Var noga med kanten...
Sen blev det ordenlig skillnad...
ok, så man märker definitivt skilland? lite märkligt att det inte finns med på servicen isf... ?:-/
Tror valet av rengöringsmedel är minsta bekymmret annars...
av Dan
Jag tvättade mitt gasspjäll för en par måndader sen och det var riktigt lätt. Skruva bara loss luftslangen och sen de 4 bultarna som håller fast spjällhuset. Jag tror det är bättre att lossa hela huset för att undvika att få in skit i insuget (heter det så?) när man tvättar. Jag tog bara med en ren och torr trasa utan medel och gnuggade bort all olja.

edit: Det går lite kablar till spjällhuset som säkert har att göra med den elektroniska styrningen. Dessa lät jag sitta kvar men det gick bra att komma åt ändå.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ingen som har nån bild på vart gasspjället ligger?
Vill rengöra min men som vanliget vt ja inte vart dt finns.
Kanske nån anvisning hur man plockar loss det oxå.
av jonzeboy
Dan skrev:Jag tvättade mitt gasspjäll för en par måndader sen och det var riktigt lätt. Skruva bara loss luftslangen och sen de 4 bultarna som håller fast spjällhuset. Jag tror det är bättre att lossa hela huset för att undvika att få in skit i insuget (heter det så?) när man tvättar. Jag tog bara med en ren och torr trasa utan medel och gnuggade bort all olja.

edit: Det går lite kablar till spjällhuset som säkert har att göra med den elektroniska styrningen. Dessa lät jag sitta kvar men det gick bra att komma åt ändå.
Om du har en turbo så är det lite jobbigare att komma åt.
Spjället är den "lådan" på insuget där luftslangen från luftfiltret går in...
Användarvisningsbild
av greeeken
jonzeboy skrev:
Dan skrev:Jag tvättade mitt gasspjäll för en par måndader sen och det var riktigt lätt. Skruva bara loss luftslangen och sen de 4 bultarna som håller fast spjällhuset. Jag tror det är bättre att lossa hela huset för att undvika att få in skit i insuget (heter det så?) när man tvättar. Jag tog bara med en ren och torr trasa utan medel och gnuggade bort all olja.

Om du har en turbo så är det lite jobbigare att komma åt.
Spjället är den "lådan" på insuget där luftslangen från luftfiltret går in...
Nä du kompis det är ingen turbo.
Hmm nja nu börjar jag fatta vvad det är, thanks
Användarvisningsbild
av Harald
se:
http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... eaning.pdf

For å finne procedyre for å rengjøre spjellet og

http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... cedure.pdf

for hvordan finne spjellet.

Ellers ligger det veldig mange andre How-to beskrivelser på denne linken:

http://www.volvoxc.com/resources/how-to/
965 -97 Ingen gnista.. (B63)