Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår fick jag ett meddelande att det var låg oljenivå i motorn. Köpte 1 liter och när jag skulle fylla på ser jag till min fasa att hela expationskärlet till kylvätskan är fyllt med olja. Blev bärgare till volvo och en mekaniker, utan att titta på bilen chansade på toppackningen, (klockan var 5 så alla var påväg hem).

Själv _HOPPAS_ jag på att det är motoroljekylaren som är monterad i vattenkylaren som läcker!
Sökte här på forumet och såg att 3-4 st hade haft samma problem, Dock var det gamla trådar så det kanske finns fler som haft problemet nu.

Vad har det kostat för er att åtgärda?

Men om nu det värsta har hänt, att toppackningen gått vad tror ni dem gör då? Planar toppen och byter packningen eller rent av ett motorbyte direkt?

Nån som bytt motor och vet vad det kostar?

PS. Jag trodde att man köpte nya bilar för att slippa problem. Istället är dom bara dyrare att reparera.
Men man får bita i det sura äpplet. Bilen är jätte bra annars =)

Mvh.
hur långt har bilen gått? om du har köpt en ny bil har du garnati bara och lämna in men en 07a som det står här är ju inte ny 2012orna är nya
har den rullat under 20000mil så tror jag att det är oljekylaren har hänt ett antal gånger toppackning brukar i regel hålla minst 20000mil oftast mer
då är de nog bara oljekylaren som sitter på sumpen då byter dom den och sen spolars systemet baklänges med varmt vatten och avfettning sen byts termostat olja+filter klykol så det springer ändå iväg i x antal tusenlappar
Ja det kommer nog kosta i vilket fall. Men tror ni att vattnet kan ha gått ner i tråget och blandat sig i motorn? Eller är det bara oljan som tryckts ut i kylsystemet?
Den varnade för låg oljenivå så hoppas det inte blandats i motorn.
brukar klara sej men kör inte mer med bilen innan du fixar detta och byt olja + filter för vara på den säkra sidan
Uppdatering, volvo kikade snabbt på bilen igår efter att jag ringt och tjatat. (dåligt med verkstads personal under semestertider) Men i.a.f så är vattnet vid nedre kylarslangen helt fritt från olja, i tråget fanns bara olja, alltså är det bara uppe i expantionskärlet som oljan ligger och trycker. Dom har dock inte hittat felkällan. Hoppas på rapport imorgon.
Här går det inte fort, dom hade bytt oljekylaren men problemet kvarstod, nu ska dom lyfta toppen. och det kommer ta tid då dom har jobb upp över öronen och många på semester.

Är det nån här som vet om det är gjutjärns eller aluminium block på d5?
Har läst nånstans att om det är aluminium så finns det risk att gängorna i blocket pajjar när man tar av toppen och drar dit den igen....

Någon som kan bekräfta detta?
aluminium block och topp ja drar gängor vid återmontering nä inte om det dras med rätt moment visst bränner dom på med mutterknackaren så men de kan jag inte tänka mej att en volvo verkstad gör
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]