Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej!

Någon som har koll på i princip alla detaljer/delar som kan ge ifrån sig klonkande/smällande ljud i framvagn på en V70n?

Tänkte gå igenom hela jäkla framvagnen men vill givetvis inte byta delar i onödan. så räkna gärna upp alla delar som ni kan tänka er / bytt själva för att få slut på oljuden... Blir tokig! :cry:

Vart ska jag känna/rucka/gunga?
  • Krängningshämmarstag
    Länkarmsbussningar
    Den där gummibeklädnaden på nedersta fjädervarven (eller snarare att den saknas)
av mbcd
volvofantast skrev:börja med att sätta dit nytt gummi på nedersta på fjädern varvet och kolla om det blir tyst då(billigast 80 kr för bägge sidorna).
Har du nåt artnr på det, eller var köper du det?
Var inne på volvo för några veckor sedan och skulle ha sånt gummi 300kr/sida och det ska vara både över och under fjädern om man sk hårdra det.
av LOTEZ
Nedre "gummit" har jag satt på. 31:-/sida Helmia Bil karlskoga. Blev tyst ett tag men är nu tillbaka. Ska nog börja med att lyfta upp så hjulet hänger fritt för att se om dom sitter kvar. Kan ju ha ramlat bort för tycker just det ljudet kom tillbaka "över en natt"
hoppasni förstår vad jag menar...

Ska kolla dessa
Krängningshämmarstag
Länkarmsbussningar
men tror Krängningshämmarstag ska vara bytt.....

Tack för hjälpen hittils :-)
Ang. "fjädergummit", läste om någon som hade krängt på armerad plastslang (typ trädgårdsslang) istället efter att ha tröttnat på att sätta dit originalgummin. Hittar dock inte den tråden nu...
mbcd skrev:
volvofantast skrev:börja med att sätta dit nytt gummi på nedersta på fjädern varvet och kolla om det blir tyst då(billigast 80 kr för bägge sidorna).
Har du nåt artnr på det, eller var köper du det?
Var inne på volvo för några veckor sedan och skulle ha sånt gummi 300kr/sida och det ska vara både över och under fjädern om man sk hårdra det.
Har inget artikelnummer men min volvo mekakaniker sa att detta var enklaste och billigaste att göra så och detta gjorde jag,du sätter dit det själv.
Hur får ni dit den enklast? Verkar som man måste bort med benet och komprimera fjädern. Jag lyckas inte med mina fjäderspännare på plats i allafall.

Jag köpa två stycken för några år sedan, kostar ett par tior styck har jag för mig.

/Martin
av Mutant
Du har väl också ett övre fjäderbenslager.
Bytte det på min förra V70N och då blev den tyst :-)

Är mycket tydligt när man kjör i fartsdumpar och bilen är kall, när man kjört en stund så minskar klonkingen

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]