Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av donkii
Tjena,

Såg i helgen en pöl under bilen och fyllde på ca. 5dl kylarvätska.. nu efter 40mil har det eskalerat till att den trycker ur sig närmare 3liter vatten per dag. Felmeddelandet som kommer upp är "Låg kylarvätskenivå, stanna bilen genast".

Kan inte se att det läcker från själva kylaren. Efter att ha hissat upp bilen ser jag att vattnet rinner ned bakom en plåt mitt under motorn. Har inte plockat loss plåten ännu för att se var det kan läcka.

Vad tror ni? En arbetskollega tippar på att topplocks packningen har gått eller att frostpluggen? har rykt. Bilen är 2007 och har gått 22 000mil.

Tips uppskattas.. ska in på felsökning på Onsdag. Tack på förhand.
av donkii
Btw, undra om det kan vara vattenpumpen?
av halvgute57
Det sitter en nippel som är kylvattenvärmd tillhör vevhus ventilationen,den sitter bak på höger sida.
Röret som sitter på nippeln kan bli skavd och läcka.
av Jenkan
Löste problemet sig. Vi har samma problem och kan verkligen inte se vart vattnet kommer ifrån. Har kört med kamera och försökt lista ut var det sitter men utan lycka. Känns dyyyrt... Tar gärna tips på vad du hittade
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]