Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå
Jag var ute på långfärd här för ett tag sedan med när det var 28 grader varmt. Passande nog la kylningen i ACn av efter ca en timmes bilfärd. Fläkten gick dock på för fullt men ingen kyla. När jag senare stänger av bilen en stund så startade ACn igen men la ganska snart av igen. Samma symptom när man bara stängde av ACn under färd. Detta visade sig vara ett återkommande problem nu när det var varmt. Jag har ringt runt lite till några verkstäder där jag får olika bud (bla byta kompressor).

Jag lämnade dock in bilen för felsöknig hos Bilia och de sa att spelet på kompressorn är 0.6 så det ska inte behöva shimsas om och att de fick fram Felkoderna:
CCM-003 fläktmotor i kupetempgivare felaktig signal
ECM-201a termostat och givare felaktig signal

Han menade att jag skulle byta termostaten samt kupefläktgivaren som sitter inne bakom ECCn men att Bilia ville ha 6500 riksdaler för detta. Känns ju lite dyrt..

Så är diagnosen korrekt gälland att termostaten påverkar ACn korrekt samt hur byter man kupetempgivaren och vad kostar en sådan?

Fläkten (i eccpanelen) till kupetempgivaren verkar fungera dock.

Tack på förhand
Det är ganska enkelt att byta fläkten i ECC modulen, men snurrar den borde den ju inte behöva bytas tycker jag. Testa att ta ett litet papper, det skall fastna mot gallret av suget. En ny kostar ~900 har jag för mig och tar 10min att byta om man gjort det förut. Det finns massa bra inlägg om detta, sök och du skall finna.

Kyler AC'n bra när den väl fungerar? Tänkte om trycket var så lågt att du ligger på gränsen för tryckvakten? Trycket blir väl lägre när ac'n varit igång en stund och inte behöver evakuera så mycket kyla, eller tänker jag fel?

Jag antar du ser att kompressorn inte slår till?

/Martin
Kollade lite mer, CM-0003 kan också betyda "Evaporator temperaturgivare för låg signal" enligt http://www.ppc-diagnos.com, det är väl mer troligt då? Vad det kan betyda i felsökningsyfte vet jag dock inte riktigt, om den givaren kan lägga av efter ett tag kanske?

/Martin
Tack för svaren :)
Fläkten till kupetempgivaren fungerar, testat med liten bit papper som sugs fast samt att den surrar lite tyst.
ACn kyler när den jobbar, var nyss ute en kort sväng och då blev det svalt i bilen.

Gällande Evaporator temperaturgivare så borde det väll ha stått utskrivet i felkoden? I den som skrevs ut stod det "CCM-0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal" men Evaporator temperaturgivare kanske är samma sak som kupetempgivare eller påverkar den?

Gällande tryckvakten och lågt tryck så var det ett nytt spår..
CCM0005 och CCM0006 är evaporator tempgivare.Vida säger så här om CCM0003: 871: CCM-0003 Blower fan motor passenger compartment temperature sensor. Faulty signal
Print

Diagnostic trouble code information

Condition
If control unit registers that pulses from fan motor pulse-sensor are less than a certain frequency, diagnostic trouble code CCM-0003 is displayed.

Substitute value
The fan motor pulse generator is switched off.

Possible source
Fan motor blocked.
Wires open circuit or short circuit to voltage supply/ground.
Defective fan motor.

Fault symptom[s]
Interior temperature does not match set value.
Poor interior heating.
Det här är din andra felkod 284: ECM-201A Thermostat. Faulty signal, B5234T3
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-201A

Condition
During the engine warm up phase the way the engine temperature should increase is calculated. Factors such as engine load and the start temperature are taken into account. This test takes place during the engine warm-up phase (under “normal operation”) and continues until the engine temperature has reached 84 °C. For the test to start, the starting temperature of the engine must be below 35 °C, the outside temperature must be between -7 and +35 °C and at least 15 minutes must have passed since the engine was last run.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the calculated increase in temperature does not correspond to the actual increase (measured by the engine coolant temperature (ECT) sensor).

Hint:
This diagnostic trouble code (DTC) can also be caused by faults that store diagnostic trouble codes (DTCs) for outside temperature sensors.

Substitute value
None.

Possible source
Damaged engine coolant temperature (ECT) sensor
Damaged thermostat.

Fault symptom[s]
Malfunction indicator lamp (MIL) lit.
Var inne med en polare idag som hade exakt samma symptom på hans V70. Vi lämnade den till en snubbe i Eslöv (Om du är från Skåne). Tror han bytte givare och något till, kommer inte riktigt ihåg. Hela kalaset gick iallafall på 4300 spänn. Denna kille ska tydligen vara skånes bästa snubbe på AC.
Deras hemsida: http://www.euro-bil.se/
Bor du i skåne trakterna ska du snacka med honom.
symptomer låter som evaporator problem.
http://www.ppc-diagnostic.com/codes/eCCM/c0003/

enligt VADIS (och mikeyman35's VIDA) är ccm0003 = kupefläkt
hmm...
Jag har samma symptom (AC lägger av) och CCM0003 på min S80 (2.4t 2001) just nu, raderat felkoden, får se om det återkommer... :roll:

jag har tidigare bytt condensor/evaporator temp-sensor och ACen har funkat bra i 2 år (tills nu)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=ohm

kille "gandalfi" som hade ccm0003,bytt evaporator temp givar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p265630
Jag dammsög tyvärr fläkten innan jag kollade att den fungerade.. så om jag har en förbannad tur (händer mycket sällan) så har fläkten dammat igen och nu börjat snurra efter dammsugningen. Men jag kanske ska ta och fixa en ny evapuratorgivare i och med att ni tipsar om det samt att den varken var dyr eller verkar bökig attt byta.

Jag bor i Södertälje så det är en bit till Eslöv men tack ändå..

OT: Någon som vet en bra Volvomek i Täljeområdet?
Evaporatorgivaren. Ganska säker. Kostar runt 200 kr, lätt att byta själv. Vad som händer är att den ger fel signal så AC:n kör fullt och då isar allt igen och slutar fungera. När bilen fått stå ett tag så smälter det av värmen från motorrummet, och så går den ett tag igen. Men det är min gissning det, efter liknande egna problem. Se nedan.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... re#p252199

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]