Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur gör ni. Kör ni med AC knappen inne hela tiden?

För och nackdelar?

Jag ser att AC pumpen fortfarande är av den gamla hederliga av/på typen på min -06a och inte en sådan där finurlig modern pump med progressiv styrning som jag har sett på andra bilar.
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoB20 skrev:Hur gör ni. Kör ni med AC knappen inne hela tiden?

För och nackdelar?

Jag ser att AC pumpen fortfarande är av den gamla hederliga av/på typen på min -06a och inte en sådan där finurlig modern pump med progressiv styrning som jag har sett på andra bilar.
Tja
Jag kör med av o på
Aldrig på hela tiden då den drar mer soppa.
Även om AC inte går in när de "för" kallt ute så är systemet på om man har den på on läge.
Det är väl ldet negativa
Det possitiva?
Komme rinte på nått men det borde väll finnas
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså jag tror det är bättre om den är på ständigt eftersom , den förstörs sakta med tiden om den inte körs igång, samt så får du en sunken lukt om den inte körs på ett tag,,vilket du får åtgärda hos volvo...eller om man kan göra det själv på nåt sätt....tror inte att den drar så mycket som folk säger ( bensin )
av nevyn
Har inte märkt att bilen drar mer soppa med den på...
Användarvisningsbild
av åsaboe
Har den alltid igång, vill inte slita på knappen :wink:

Allvarligt, den får vara på hela tiden. Har inte haft imma på rutorna en enda gång i vinter. Och som redan sagts, den mår ju inte bra av att vara avstängd. Bränsleförbrukningen vet jag inte om den ökar, men mellan 0.7 och 0,8 nm3 biogas per mil är ju inte mycket.
av haxpet
På min förra bil så var den av på vinterhalvåret, men jag satte igång den lite nu som då bara för att systemet skulle få snurra lite. Men jag märkte aldrig av någon konstig lukt.

Men på den nya bilen så är den på hela tiden.

Men har man mycket fukt eller imma i bilen så går det ju fortare om man använder AC eftersom den "äter" fukt.

Och för dom som inte märkt det så om man använder knappen för defroster av framrutan så slår den igång AC:n om den är avstängd. I alla fall så gjorde den så i min -02:a, har inte testat i min -05:a ännu, men jag skulle inte bli förvånad som det är samma där.
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:Hur gör ni. Kör ni med AC knappen inne hela tiden?

För och nackdelar?

På, alltid. Hur gör man för att stänga av den? :oops:

/Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan någon förklara varför den mår bättre av att vara på konstant.

Det borde väl räcka med en kort körning någon gång per måndad. Har haft en toyota innan som nu är 17 år och där funkar ACn kanon ännu trots att den varit av halvårsvis över vintrarna (aldrig återfylld). Har kvaliten rasat så mycket på nya bilar att man måste köra med AC hela tiden för att packingen i kompressorn inte ska sunka ur?

Jag har för övrigt aldrig haft probelm med imma inne i bilen så jag måste köra AC för att få bort den.

För övrigt så känns det lustigt att komma ut och starta bilen och bränslevärmaren jobbar som en raket för att värma upp bilen samtidigt som ACn jobbar fullt för att kyla ner bilen. Allt på samma gång.

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]