Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Det finns inga dumma frågor", men...:

Det är dags att byta ut mina slitna nivåmat-dämpare vänster bak, XC70 -02.
Har förstått att man med fördel byter båda samtidigt för bästa resultat.

Kan man strunta i nivåmat-modellen och gå på en vanlig stötdämpare med förstärkta fjädrar? Och i så fall vilken sort passar på denna fyrhjuls-drivna bil?

Har fått ett prisförslag från en Volvo-handlare på 11 800:- för hela faderuttan (båda bak) med nivåmat-dämpare, fjädrar och arbete. Låter det som ett vettigt pris?

Tacksam för kloka synpunkter och förslag //OptikerGlaas
Du kan montera fjäderben utan nivåregleringen. Jag tyckte att min xc V 70 01 faktiskt blev bättre när jag gjorde detta. Blev lite högre och lite stummare. Kolla Bildelsbasen efter begagnade annars är orginal mycket billigare än nivåreglerade. Har för mig att jag gav 2500:- för något begagnade som jag monterade på ett par timmar.
Oki så istället för att kasta ut ca 12 000:- ett nivåreglerat stötdämpar-paket så anser du att man klarar sig lika bra (bättre?) med dessa fjäderben?

Vad heter dem exakt, dvs vad söker jag på Bildelsbasen, och behövs det något tillbehör? Nån särskild anvisning jag bör ge till snubben som ska hjälpa mig att montera?
Obs; bilen är från -00 eller -01, dvs INTE -02:a!

Tusen tack för snabba svar!

:-) //Johanna
av Henryk
Byter du till vanliga stötdämpare skall också krängningshämmaren bytas- den har en annan styvhet (mjukare med nivåreglering har jag för mig) - annars försämrar du bilens vägegenskaper. Volvo utan nivåregelering har ju automatisk reglering av halvljuset, dom med orginalmonterad nivåreglering har det inte- en annan funktion du blir av med...

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]