Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske kan ngn på detta forum klura ut vad för fel det är på min xc90 D5 manuell -07, 9k mil:
När jag köpte den så högg/skakade det i pedalen samt ratten vid bromsning, för att lösa detta på service så bytte aukt volvo skivor fram+bak, samt belägg bak (beläggen fram var som nya enligt dem). Då blev det bättre i ngn månad, men sedan kom det tillbaka (inte lika kraftfullt, men i hastigheter kring 110-130+) så då bytte volvo skivorna fram en gång till (på garanti), nu har det gått ett par veckor, och nu är det tillbaka, vid hastigheter kring 120-130 så skakar ratten vid inbromsning (om jag ej håller i ratten blir det mkt tydligt, den vobblar fram och tillbaka), samt att det är även en del vibrationer i bromspedalen. Det finns en mkt tydlig koppling mellan detta och inbromsning.
Vad kan detta bero på? Jag har även noterat att om jag gasar/släpper gasen växelvis i motorvägsfart så är det liite vibrationer när jag släpper gasen, dock känns det mkt lite, och det är inga skakningar i ratten. Kanske har det inte med detta att göra?

Vad kan denna skit bero på? De har ju bytt skivor runt om, och bytt dem fram två ggr, och felet kvarstår! Känns som att man skulle vilja få lite tips innan man låter dem gå loss på bilen och bara spontanbyter grejer (han nämnde bussningarna, men visste egenltligen inte).

Tips emottages!
jag hade samma fenomen på min s60 när jag köpte den, men vet inte riktigt vad felet var egentligen utan jag prutade 10000kr på handpenningen med säljaren och la dom pengarna på framvagnen istället, hade lite slitna bärarmsbussningar, en glapp spindelled och dåliga bromsskivor.. Jag bytte skivor och belägg, bärarmsbussningar, spindelled båda sidor, styrled båda sidor, krängningshämmarstag båda sidor samt fjäderbenslagring. Ja man kan säga att jag bytte allt :) nu finns där inget oljud eller vibbrationer, och allt detta gjorde jag själv till en kostnad av 9000kr :) de blev alltså 1000kr kvar till öl och en bra meckar skiva till garaget :)
Första gången de byttes blev det bra en period, och andra gången blev det också bra, dock en kortare period. Så det känns ju relaterat till bromsarna på ngt sätt. Borde inte personalen misstänka oken om de bytt skivor två ggr som ej hjälper?
Skeva nav, eller felaktiga fälgar kan förstöra skivorna.
Har du löst problemet med din XC90? Jag har exakt samma problem med min XC70 -06 Är på väg att byta tredje paret bromskivor fram på två månader. På Volvoverkstaden står de som fågelholkar... Naven är uppmätta så de är ok enl volvo. De skall nu kolla varenda led och bussning samt kanske kryssmäta bilen. Jag själv tror på kärvande ok. skulle vara bra om jag fick reda på vad det var för fel på din XC90. :)
Nej, jag vet ännu inte vad det är, men nu skall alla skivor bytas en gång till, han nämnde att om beläggen inte sitter korrekt kan de göra skivorna skeva, så det skulle man kolla nu....bara att byta på, kostar mig endast tid + att jag blir trött på det. Detta är min första volvo, och jag har faktiskt aldrig tidigare lämnat in all mina tidigare bilar (ägt bil i 20 år) lika mycket tillsammans som jag gjort med denna....Sedan skall även ryggskenan i stolen bytas, då den knäpper när man svänger. Premium? njaa....Dock är den skön att åka i när den väl går....Men detta med bromsarna är ju så j-vla genomuselt att man blir helt matt. Måste ju kosta Volvo pengar också att byta skivor 3ggr...
Hej på er! Jag hade samma problem med en V70 som varken volvo eller annan verkstad kunnde lösa. bytte skivor ett flertal gånger och precis som ovan så fungerade det ett antal 100mil. Jag har jag byt bort den och är nu ägare till en Xc90 -07 men jag undrar om ni kommer på en lösning eller ett fel.
Ja, i aug byttes skivor+belägg fram ytterligare 1 gång, det blev helt bra i 3-4 veckor, nu är problemet tillbaka igen. Det är alltså ngt som gör skivorna skeva. Det som är allra mest frusterande är att trots att jag lämnat till aukt. verkstad så hittar de inte felet, utan de åtgärdar ju symptomen för några veckor till en skyhög kostnad.
Nu hade de kontrollerat ok+kolv, men tyckte allt såg bra ut. Och det är inga små vibrationer, uatn ratten skakar betänkligt så fort man rör bromspedalen.
Nu skall bilen in igen för en lägre felsökning, men det kanske är bättre att ta bilen och dra den utför ett stup, då blir iaf bromsvibrationerna oviktiga i sammanhanget....
Några tips? (förutom det uppenbara: rör aldrig mer bromspedalen...)
Hej PierreGS.. Hur går det med bromsskiveproblemen. Själv kommer jag ingen vart. En vecka efter att jag skrev mitt förra inlägg försvann skakningarna i ratten men bilen vibrerade vid inbromsning... Helt sjukt. Volvo bytte skivorna bak och allt blev ok. Nu en månad efter att de bytt så är vibrationerna tillbaka. Jag blir knäpp på detta. Hoppas du har fått problemet löst.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]