Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns en tråd redan om vissa Bi-Fuelproblem (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 64&start=0) men eftersom den är ganska allmän tar jag mig friheten att starta en ny.

Våran V70 Bi-Fuel 2004 har börjat "knycka till" ibland, som om motorn misständer. Det kommer vid jämn fart, någon gång vid acceleration. Det kan inträffa oavsett om farthållaren är inkopplad eller ej. Det verkar vara vanligast strax innan motorn nått full temperatur, men kan även uppträda efter flera mils körning. Jag har inte råkat ut för motorstopp vid rödljus eller stopptecken mer än någon enstaka gång, då kan det lika gärna ha varit dåligt pedalarbete om man säger.

Det verkar bara hända vid gasdrift, slår jag om till bensin upphör fenomenet. Visserligen inte bergsäkert, har inte provat bensindrift längre sträckor men när det höll på en stund med knyckande i dag slog jag om och det försvann, efter återgång till gas knyckte det till igen.

Det håller inte på jämt och ständigt, men tillräöckligt för att vara irriterande. Nybilsgarantin går ut i juni så jag ringer Volvoverkstaden i morgon, men tänkte kolla om någon av de eminenta experterna här har tips att komma med - detta är verkligen ett mycket bra forum, jag har lärt mig massor genom att läsa här ofta, tack skall ni ha!
Användarvisningsbild
av CarMan
När bilen går på gas så är den känsligere mot misständningar.

Man bör börja med att kolla gastryck & spår av olja i filtret
Användarvisningsbild
av åsaboe
Tack CarMan! Den var inne på 2000-milaservice i januari och då ingick service på gasutrustningen, men det kan ju komma fel för det. Tror du att det kan finnas felkoder som ger ledning?

Bortsett från de här knyckningarna går bilen mycket bra, är synnerligen nöjd med den, så jag hoppas att det är någonting "enkelt" som kan fixas lätt.

Det är ju ett sabla surväder nu, men det borde den ju klara utan att gnälla... :wink:
Användarvisningsbild
av G-kraft
Om det är en 2004 då ska ni väl ha garanti fortfarande, kör in till närmaste volvo verkstad och be de kolla på bilen,,,,,

Inget illa menat men jag hade hellre kört ner till volvo direkt om jag hade så relativ ny bil med garanti ( fall den har ) än att skriva och få hjälp här...men självklart kan det kanske vara nyttig med råd för er....

menar absolut inget illa..med mitt åsikt...hoppas ni inte tar vid er..
hoppas att det löser sig snarast för er...
Användarvisningsbild
av åsaboe
Nädå ge_219, jag tar inte illa upp, för du har alldeles rätt. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag påpekar att jag skrev just det i första inlägget, att jag skall ringa Volvo i dag eftersom vi har garanti kvar :wink:

Men jag tänkte att det kan vara intressant med litet synpunkter härifrån, det finns många duktiga experter som CarMan och flera.

Nu skall jag gå och ringa! :wink:
åsaboe skrev:Det finns en tråd redan om vissa Bi-Fuelproblem (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 64&start=0) men eftersom den är ganska allmän tar jag mig friheten att starta en ny.

Våran V70 Bi-Fuel 2004 har börjat "knycka till" ibland, som om motorn misständer. Det kommer vid jämn fart, någon gång vid acceleration. Det kan inträffa oavsett om farthållaren är inkopplad eller ej. Det verkar vara vanligast strax innan motorn nått full temperatur, men kan även uppträda efter flera mils körning. Jag har inte råkat ut för motorstopp vid rödljus eller stopptecken mer än någon enstaka gång, då kan det lika gärna ha varit dåligt pedalarbete om man säger.

Det verkar bara hända vid gasdrift, slår jag om till bensin upphör fenomenet. Visserligen inte bergsäkert, har inte provat bensindrift längre sträckor men när det höll på en stund med knyckande i dag slog jag om och det försvann, efter återgång till gas knyckte det till igen.

Det håller inte på jämt och ständigt, men tillräöckligt för att vara irriterande. Nybilsgarantin går ut i juni så jag ringer Volvoverkstaden i morgon, men tänkte kolla om någon av de eminenta experterna här har tips att komma med - detta är verkligen ett mycket bra forum, jag har lärt mig massor genom att läsa här ofta, tack skall ni ha!
Du får trösta dig med att du kör gratis då...hehehehe.... :wink: :D
NCR skrev: Du får trösta dig med att du kör gratis då...hehehehe.... :wink: :D
På senaste gasfakturan stod det att det var 20:- kvar av gratistankandet, så det är slut på det nu... :cry:

Men å andra sidan, våren är här nu och bensinpriset skjuter snart i höjden som alla andra skott! :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
hur gammal var bilen? är det en "äldre" bil så kan det vara själva gasregulatorn som spökar
Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev:hur gammal var bilen? är det en "äldre" bil så kan det vara själva gasregulatorn som spökar
Det är en 2004. Jag var inne på Volvoverkstaden i eftermiddags, de kollade felkoder och det finns inga sådana. Jag har fått en tid för rengöring av spjällhus och eventuellt uppgradering av mjukvara om sådan finns. Skall in 5 maj, hoppas att den fortsätter att inte bråka särskilt mycket. Får väl ringa och få en akuttid i så fall.

När jag körde till verkstaden skötte den sig bra, på hemvägen knyckte den till en gång och när jag rullade in på parkeringen vid affären stannade motorn. Må det icke bli ofta förekommande...
Användarvisningsbild
av CarMan
åsaboe skrev:
CarMan skrev:hur gammal var bilen? är det en "äldre" bil så kan det vara själva gasregulatorn som spökar
Det är en 2004. Jag var inne på Volvoverkstaden i eftermiddags, de kollade felkoder och det finns inga sådana. Jag har fått en tid för rengöring av spjällhus och eventuellt uppgradering av mjukvara om sådan finns. Skall in 5 maj, hoppas att den fortsätter att inte bråka särskilt mycket. Får väl ringa och få en akuttid i så fall.

När jag körde till verkstaden skötte den sig bra, på hemvägen knyckte den till en gång och när jag rullade in på parkeringen vid affären stannade motorn. Må det icke bli ofta förekommande...
be dom kolla om det är mycke olja i filtret också.
komer det med olja så kan den rycka.

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]