Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Har problem med fönsterhiss till förarsidans sidofönster.
Det går ned ca 10 cm sedan stannar det.
En Volvo V70N -00

Problemet blev då jag fick en sak i kläm när jag hissade upp fönstret och säkerhgetsfunktionen trädde in. Sedan dess fungerar det inte att hissa ned mer än 10cm.

Har provat med att lossa batterikabeln och även tipps om att hålla ned fönsterknappen 15s för att resetta styrningen. Funkar inte.

Någon som vet hur man fixar problemet

mvh Roland
av Frigge
Prova med att hålla hissknappen uppåt när rutan är i översta läget ca 5-10 sek,detta för att initiera fönstret. Fungerar inte det måste man göra initieringen med Vida.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Ringhede
Vad är Vida?
Har hittat vad Vida är, sökte på forumet.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av G-kraft
Min mor har liknande problem med sin förrars sida, el-hiss. Dock har hon en s60....Från början var det samma sympton som du nämner men nu har den slutat att fungera helt...får lämna in den på volvo och kolla vad som behövs byta...men har en del bekanta som har problem med el-hissar, känns som att det är det mest vanliga felet med en karossen och centrallås enhent...
av Knasen
Vida är Vehicle Information & Diagnostics for Aftersales, ett mycket användbart verktyg, använder det varje dag
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså jag har haft den men förstod knappt utav den,,,,hur använder man den !? samt var kan jag få tag på den igen.....tänkte köpa haynes s60 bok....

mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Hade det på min s60, på bilia sa de att fönstret måste sitte litte snett o att det är därför det blir så.
MEn det har fixat sig för mig av sig självt.Vet ej varför ,fixade sig i samband med biltvätt
Hej igen

Nu har jag lösningen på (mitt) problem

Jag gjorde följande

0. Rutan i 5cm öppet läge (max för mig)
1. Stäng av tändningen (om den är på)
2. Tag bort säkring 27 i panelen i kupén (främre dörrstyrenhet)
3. Svor en ramsa (jä... hel.... konstruktöridio... att efterapa idio... Bill Gates med förvb... bugghel....) (sensur) :twisted:
4. Bad han där uppe om ursäkt för ovårdat språkbruk (även om det var sant)
5. Sätt dit säkringen
6. Svär en gång till för säkerhets skull
7. slå på tändningen och prova

FUNGERAR HURRA
Fönstret går att köra upp och ned som det ska. :D

Sparade minst 1000 spänn.

Sist jag fixade bugghelv.... var när tankmätaren strejakade och samtidigt slutade låsen i bakdörrarna fungera.

Lösning då: Svordommar och lossad batterikabel

En gång tidigare: Knasigt centrallås som öppnade sig igen. Lösning ingen svordom men lite pillande på knapparna inne i bilen på dörrlåset. Den gången ville Bila ha 4500kr och tänkte byta låsenhet direkt. :evil:

Om jag åkt in med trasiga fönsterhissen hade de säker bytt motorpaket med elektronik till fönsterhissen. Garanterat så hade de brutit strömmen på något sätt och givetvis hade det fungerat med ny enhet men troligen även med den gamla. Men man är inga pillare och man får inte svära på jobbet (Bilia) så de måste byta hela skiten och man får då snällt pröjsa.

Nu ska jag ut och sparka på vänster framhjul så ska säkert spruckna bromsslangen och glappande spindelleden (Bilprovningen hittade) fixa sig, eller???

Bilen har ju gått så långt så det kan nog vara dags 13.000 mil

mvh Roland
Svårlösta vibrationer

Intressant tråd. Hade tidigare en bil som […]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]

Smörjsprayer

Ett väldigt oventenskapligt test. Har en bord[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]