Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av david79
Hej har tagit upp detta i radio/ljud forumet utan vidare resultat. försöker här om man får?

Har instalerat en baslåda i bilen v70 -02 med stereo hu-830 tror jag den heter.
Till problemet:

Har instalerat förr i andra bilar utan prob. en omvandlare som man tar ljud ifrån dom befintliga högtalarna i bilen och sedan kopplar omvandlaren till till förstärkaren för att få ut basljuden i baslådan!

Har gjort nu samma sak på min volvo men får inget ljud i basen. har testat basen och förstärkaren i en annan bil och allt funkar.
nu till min aning som jag tror felar. jag tog ljud ifrån bakhögtalarna i bakstolpen som verkar endast vara diskanter för surroundljudet i bilen och därmed inte ger dom "basiga toner" och då får jag ingen bas i baslådan!

Har dubbelkollat flera gånger att installatione är korrekt.

Det hänger en addapter vid reservljuet med ca 7 kablar, är denna menad för den orginala baslådan?
Kan man ta ut ljud därifrån? vilket kabel?
någon som har gjort detta förr med just den stereo hu-830??
av Tobzter
Tjena mors.. Adaptern som hänger vid reservhjulbaljan är förmodligen till Dragkrok om du inte har någon monterad..
Har du kopplat in slutsteget med Högnivå?
av Fred
Signalen till diskanterna i D-stolparna är fullfrekvens och signalen skärs med delningsfilter vid själva diskantelementet. Mao beror problemen inte på signalen (om nu disktanterna fungerar som de ska). Originalsub SKA få sin signal från diskanterna i D-stolparna, dock vet jag faktiskt inte hur inkopplingen går till, har ingen originalsub och skulle hellre satsa på en lågnivåsub om jag skulle ha någon.
av david79
Tobzter skrev:Tjena mors.. Adaptern som hänger vid reservhjulbaljan är förmodligen till Dragkrok om du inte har någon monterad..
Har du kopplat in slutsteget med Högnivå?
Har kopplat en högnivå omvandlare :omvandlar högnivå till lågnivå. har tjuvat ljud från kablarna som går till bakstolpens högtalare. Mellan bakstolpens högtalare och förstärkaren sätter jag omvandlaren. men utan resultat.

Borde det inte finnas en färdig addapter till org basen? där det finns ljud?
av Fred
Är det en original- eller eftermarknads-sub du försöker koppla in?
av Fred
...beroende på om det är original-sub eller inte...
Användarvisningsbild
av Pinguen
Morgon.
Ser om det går få liv i denna tråden igen =)

Har precis köpt mig en "original" basslåda till min V70N 00-
Var och rotade runt i bagages igår kväll men hittade ingen kabel som kunde passa in i "slutsteget" :/
Hur löser jag detta??
Eller går det bygga en egen lösning med att tjuva ljudet från högtalarna i dom bakre stolparna?
Köpa adapter?? vart??

Hoppas någon av er alla här har gjort något liknande innan, för vill gärna få in lådan så snabbt som möjligt =)
Användarvisningsbild
av Pinguen
okej.
Någon som har Art nummer på den??
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]