Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
#37190
Är det stor skillnad på en 2,4T eller 2,5T. Effektskillnaden är bara 10 hk. Men vridskillanden och karaktären kanske mer
av Mikael G
#37195
2.5T är lite rappare helt klart men på det stora hela är dom ganska lika i karraktär, båda med bra drag på lågvarv och inte fullt så mycket ös på högvarv. Beror nog på plånboken vad man väljer, nyare bil = dyrare. Jag skulle inte inte betala extra för att få den motorn kontra den gamla utan den stora fördelen med 2.5T är att den sitter monterad i en nyare bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
#37207
2,5:an klarar ett högre miljö krav !
av Pachipachihand
#37210
2.5 T har dessutom variabla ventiltider på både insugs- och avgassidan
Användarvisningsbild
av CarMan
#37226
Pachipachihand skrev:2.5 T har dessutom variabla ventiltider på både insugs- och avgassidan
Ja det är det som gör att man får igång katen tidigare & klarar det högre miljökravet
av Perra N
#37270
2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
av jbl
#37271
Spelar inte priset nån roll för dig så välj en 2.5T. Mycket fin motor.
av Svävaren
#37294
2,4T !!!!

Kör idag en 2,5t -05 aut , motorn går betydligt sämre främst vid nollmoment än min gamla 2,4t -01.
släpper man gasen svarar bilen med att rycka ungefär som magerryck.

också verkstaden bekräftar detta och skyller på 2005 års miljökrav.
Användarvisningsbild
av Danneman
#37297
Perra N skrev:2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
Eh, skiljer väl i volym också ?

T5 : Tvärställd 5-cyl
radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/90 mm, volym
2 319 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2 400 ? 5 200 r/min.
Användarvisningsbild
av Loner
#37312
Perra N skrev:2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
Smågrejor som cylindervolym ja. Stora saker som turboaggregat är den verkliga skillnaden.. :roll:

/L
Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]