Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joggen
Hej!

I min V70N-04 så tycker jag att 2:an är lite trög att lägga i, speciellt när bilen är kall. Det känns som om den "skrapar" lite. Inte så att det låter något markant utan det är mer en känsla i växelspaken.

Det jag undrar är om någon har haft samma problem?

Tycker att jag ska ta upp detta med Bilia för att få ev service på garantin?
Användarvisningsbild
av Danneman
Sök här på forumet, finns åtskilliga trådar som handlar om det.
av marnilss
Tyvärr är det nog något du får lära dig att leva med. På min bil så var det så ifrån början (hämtade ut bilen ny) men jag hade även lite problem med övriga växlarna (utom 5:an) och efter ca 3000 mil så fick jag inte alls i 2:an och 4:an emellanåt. Efter mycket påtryck och övertalning så gjorde man till slut ett försökt att fixa det, så när bilen gått 6000 mil så smorde man en axel med fett (på motor eller låda, finns beskrivet på forumet) men det hjälpte inte. Vid ca 7000 mil så byttes kopplingen och det hjälpte inte heller. När växellådan byttes vid 8000 mil så försvann problemet med att det inte gick att få i 2:an och 4:an, men jag har fortfarande skrapet när man lägger i 2:an, och som sagt speciellt när det är kallt. På min är det inte bara en känsla i spaken, utan jag har fått många blickar från folk som varit utanför bilen och tydligt hört skrapet när jag lagt i 2:an. Inte så kul, men vad kan man förvänta sig för +300 000 kr...

/Marcus
(bilen har nu stått på verkstan i 2 veckor med felsökning efter felmeddelande: "Bromsfel, stanna snarast")
Användarvisningsbild
av greeeken
på min 01a så smörjde man in växellådan på nytt o sen des funkar det klockrent
av Hellrider
marnilss skrev:Tyvärr är det nog något du får lära dig att leva med. På min bil så var det så ifrån början (hämtade ut bilen ny) men jag hade även lite problem med övriga växlarna (utom 5:an) och efter ca 3000 mil så fick jag inte alls i 2:an och 4:an emellanåt. Efter mycket påtryck och övertalning så gjorde man till slut ett försökt att fixa det, så när bilen gått 6000 mil så smorde man en axel med fett (på motor eller låda, finns beskrivet på forumet) men det hjälpte inte. Vid ca 7000 mil så byttes kopplingen och det hjälpte inte heller. När växellådan byttes vid 8000 mil så försvann problemet med att det inte gick att få i 2:an och 4:an, men jag har fortfarande skrapet när man lägger i 2:an, och som sagt speciellt när det är kallt. På min är det inte bara en känsla i spaken, utan jag har fått många blickar från folk som varit utanför bilen och tydligt hört skrapet när jag lagt i 2:an. Inte så kul, men vad kan man förvänta sig för +300 000 kr...

/Marcus
(bilen har nu stått på verkstan i 2 veckor med felsökning efter felmeddelande: "Bromsfel, stanna snarast")
mm men då kan du ju inte gnälla på bilen,gnäll på verkstaden för dom kan ju uppenbarligen inte montera kopplingen korrekt.
av marnilss
Joggen: Vad har du för kopplingsspel?
Ni andra som kör S60/V70/S80 med 5-växlad låda, vad har ni för spel?

Jag har som sagt samma problem (verkar det som i varje fall), och upplever också att växlarna 1 tom 4 är tröga att få i när bilen är "kall". Jag har ända sedan jag fick bilen tyckt att min koppling griper in väldigt tidigt, och har på senare tid (bl.a. eftersom jag kört lite lånebilar) tänkt ännu mer på detta och har studerat detta på min egen bil på slätt underlag:

Vid "kall" (stått stilla över natten) bil behöver jag bara lyfta pedalen 1-1,5 cm innan bilen börjar rulla.
Efter ca 45 minuters körning så har jag ca 2-2,5 cm, och upplever inte "skrapet" längre och det är även lättare att få i växlarna.

Ovanstående värden har jag fått genom att titta ner på kopplingspedalen och sakta höja den tills jag känner att bilen börjar driva.

Har kört en S60 T5:a från 2001 och där var det betydligt mer/längre spel.

Efter att de bytte växellådan till mig så hade jag nästintill obefintligt spel och hade stora problem att få i växlarna. Därefter så luftade de kopplingen och då fick jag detta spelet.

/Marcus

Jag lyckades aldrig lösa problemet och bilen […]

Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]