Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kattpappa
Har en s60 -05 som i övrygt funkar ypperligt, dock ett litet problem. När jag varmkört bilen, parkerat den och uträttat ett ärende för att sedan starta bilen igen innan motorn svalnat helt, så utsöndras en stank i kupén. Den kan bäst liknas vid rödvinsvinäger, och först trodde jag att det var mina fötter som luktade efter en dag i arbetsskor. Dock uppstår problemet även med rena fötter, och det uppstår alltså ej vid kallstart utan bara när motorn är någorlunda varm. Någon som haft samma bekymmer eller hört talas om det? Lukten försvinner när vädrar ur bilen men är ändå nyfiken på vad fan det är som stinker så.
Användarvisningsbild
av gurrish
Säker på att ingen har busat med dig och stoppat något i luftkanalen?
av Kena
Öppna huven när det luktar och sniffa om det kommer därifrån
av Kojje
Stäng av AC:n kan komma skumma lukter ur den ibland som felsökningalternativ menar jag då.
av llesrof
Jag har samma fenomen i min bil lite då och då. Jag har aldrig märkt det vid kallstart men har jag kört till exempel mina tre mil in till jobbet och stannat för att köpa frukost och sedan startar bilen så kan det lukta lite ättika. Jag funderar på om det är batteriet som blivit dåligt och att det är batterisyrans lukt man känner?
Användarvisningsbild
av hollan
gör en rengörning på ac:n finns medel som tar bort alger och baciller som hamnar i evapuratorn och byt sedan kupéfiltert
av Nicasl
1 Kapsyl Klorin till 2dl vatten är ett bra medel för att avlägsna odörer i Ac/Luft-kanalerna.

Spraya in vid luftintaget till fläktsystemet när fläkten går på fullfart.

Det kommer lukta klorin i kupén efter detta,men det går bort efter 1-2dagar.

Klart värt istället för ruttna ägg :wink:

Billigt är det med klorinet med :lol:
Användarvisningsbild
av gurrish
Annars kan du bara slänga in en extra doftgran! :P
Användarvisningsbild
av Funk
Klorin är inte bra att hälla i AC:n ,eftersom Klor reagerar med aluminiumet i evaporatorn och kan få denna att ärga.

/Thomas
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]