Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte själv göra en service på min bil som är en v70N 2.4 -2006. När jag kollar i boken och i motorrummet så står det att oljan ska vara ACEA A5/B5 SAE 0W-30.. Nu är min fråga om det måste vara denna typ av olja? Jag fick ett erbjudande om att köpa SHELL HELIX ULTRA 5w-40 förr 299/dunk (ica maxi). Kolla länk för specifikationer på oljan:

http://www.shell.co.uk/home/content/gbr ... lix_ultra/

OBS! Tanken är att byta olja var 1000:e mil och inte 3000 mil. Har dock aldrig bytt i denna bil då jag nyligen skaffat den. Volvo skriver också i instruktionsboken att annan viskositet och oljekvalité kan skada motorn. Därför denna försiktighet då SHELL oljan är 5w-40 och saknar beteckningen A5/B5 men har A3/B3/B4 istället. Någon kunnig som kan svara?

Tack på förhand.
Du kan nog få boda sortens svar på ett forum.

Man vad tror du själv? har tillverkaren av motor bara hittat på att det måste vara A5B5 olja?
Du vill hälla i en olja som skiljer sig från vad Volvo rekommenderra både map viskositet enligt API och ACEA-sekvens och undrar om detta går bra. Antagligen är det inga problem, speciellt som du avser att byta ofta, men det beror ju också på om du kör mkt korta sträckor. Men jag tror inte att du hittar någon som är beredd att uttala sig om mer långsiktiga konsekvenser. En olja designas som en kompromiss mellan en mängd olika egenskaper. ACEA-sekvensen bestämmer viktningen mellan dessa egenskaper.
Det finns info på nätet där tillverkare av tillsatser specar skillnader i viktning mellan olika sekvenser. Du kan då själv bilda dig en uppfattning vad som skiljer A5B5-sekvensen från andra.

Om det är värt jobbet att göra analysen och om du på detta sätt kan övertyga dig själv om att en viss olja är OK kan bara du själv svara på.

Det finns moderat prissatt A5B5 på när håll, men sådan info var du visst inte intresserad av.
CarMan skrev:Du kan nog få boda sortens svar på ett forum.

Man vad tror du själv? har tillverkaren av motor bara hittat på att det måste vara A5B5 olja?
Jo, men man kan ändå undra ibland. Volvo med Fordmotor skall det vara A5B5. Samma motor i Ford skall ha A1B1.
Vissa oljor kan i o.f.s. uppfylla båda.
Lite märkligt tycker jag att om du har en 2001 så är A3, B3 rekommenderat....några Årsmodeller senare
A5, B5, motorerna 2,4 !!
Undrar EGENTLIGEN vem som styr denna båten ?
Oljebolagen ?
Dyrare Olja = Högre Vinst.
Tycker nog att EddyMe ställer ruggigt adekvata frågor.....
svda skrev:

Jo, men man kan ändå undra ibland. Volvo med Fordmotor skall det vara A5B5. Samma motor i Ford skall ha A1B1.
Vissa oljor kan i o.f.s. uppfylla båda.

Nä det stämmer inte, vad har du fått det ifrån. Det är inte A5B5 i nån av fordmotorerna som sitter i volvo bilarna.
wissel skrev:Lite märkligt tycker jag att om du har en 2001 så är A3, B3 rekommenderat....några Årsmodeller senare
A5, B5, motorerna 2,4 !!
Undrar EGENTLIGEN vem som styr denna båten ?
Oljebolagen ?
Dyrare Olja = Högre Vinst.
Tycker nog att EddyMe ställer ruggigt adekvata frågor.....
Det gör flera förendrinar på motorerna hela tiden, så så himla konstigt är det väll inte.

Anledningen till att använda just A5/B5 är troligtvis för att man kan köra med längre serviceintervall vilket ger en lägre servicekostnad för kunden, Miljöskäl då bilen "förbrukar" mindre olja på service vs antal körda mil och eventuellt en kanske något lägre knappt märkbar bränsleförbrukning.
Dvs en hel rad försäljningsargument för nybilsförsäljning.

Jag kör hellre med en bra A3/B3/B4 olja och servar oftare då jag anser att 3000mil är för långt på en turbo bil, Kostnaden när man servar själv är dessutom försumbar.

Nu betyder ju inte detta att man kan hälla vad som helst i motorn....

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.