Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falfa
Tjena!

Någon som vet om man kan sätta dit spridare från en 185 hk D5:a på en 163hk D5:a?
Jag har spridare med Bosch nummer: 0445110078 på min D5:a -05:a och så har jag en nyare reservdelsmotor med spridare med Bosch nummer: 0445110251.

Lite surt att köpa nya spridare om dom man har liggandes funkar på min bil.....

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gooose
Hej

Bara kolla så att jag har förstått dig rätt...
Du har en V70 D5 163 hk utan partikelfilter och har Insprutare till en motor som är D5 185 hk med partikelfilter??

//Goose
av falfa
Ja, jag har spridare till en D5 -06 och nyare liggandes och undrar om jag kan montera dom på min 163hk D5 -05:a..
Användarvisningsbild
av gooose
Bara att montera.. om spridarna är till en V70N 185 hk
Du behöver inte göra några ändringar Se endast till och använda nya skruvar,kopparbrickor och spridar rör
Detta för din egen säkerhet då detta skall bytas varje gång enl volvo
(kanske är därför en del Dieslar har brunnit)

Är dom till D5 185Hk V70II går dom att montera för dom ger ännu mer bränsle och ryker väldigt mycket när turbon laddar på så detta avråder jag dig ifrån att göra det går inte igenom Vid bilprovningen har själv provat detta och fick 2a på för högt K värde

Dom "nyare" spridarna ger mer bränsle så du kommer att uppleva bilen mer kraftfull
Den kommer även att ryka mer vid acceleration så ev kan detta ge dig problem vid Besiktning
Om du inte Blåser ur den före besiktning men det går igenom

Dom till V70 N 185hk monterade jag då jag fick problem med spridarna till V70 II 185 hk

Vis av erfarenhet är den bästa kunskapen

//Goose
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla spridare måste ha samma klassning (står en stor siffra på dom) Du måste göra en programering i VIDA om du byter klassning.
Äldre motorern har elektomagnet teknick meden nya har Petzo, dessa går alltså inte att skifta (tror itne sns dom passar ent fysiskt)

För övrigt vågar jag inte svara på om man kan blanda hur man vill, kan bli massa knas gissa jag.
av falfa
Ja jag får väl prova. Spridarna ser exakt likadana ut, det är bara numret på dom som skiljer. Bilen kan ändå inte ryka mer än den gör nu :D
av falfa
Förresten.... När jag har bytt spridare, kan man då köra med bilen utan att ha gjort en uppdatering i datorn? Måste ju komma till Bilia med den för att kunna fixa det.
Användarvisningsbild
av gooose
Det är bara att skifta och köra Det går inte att calibrera dom spridarna du monterar
Finns ej med som ett tänkbart alternativ så byt starta och kolla efter läckage och kör, känner du inget konstigt så kör Det har jag gjort på 2 st bilar och tillsammans kört ca 5000 mil inga problem med någon av bilarna men se till att gasa ur före bilprovningen

Det Carman skriver om Pietso spridarna är dom som kom på åm 2010 så före detta går det att fuska lite
men var noga så att det inte blir något läckage och gör rent "nere" i hålet så att spridaren ligger mot metall och inte en massa sot och skit i mellan för då kan den vibbrera loss Jag har sett Bilar där spridare skjutits upp i huven/motorkåpan

//Goose

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]