Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Gjorde en mellanservice idag på Volvon med olja och filter osv.
När jag sedan skulle åka från garaget så var hela instrumenthuset dött.
Det enda som lyste var motorlampan precis när man startade bilen, lika så fungerade indikatorn på helljuset.
Efter jag stannat och stängt av bilen, tagit ur nyckeln och låst/låst upp så vaknade instrumenthuset igen men hastighetsmätaren stod på 80km/h och varvräknaren stod på 2000rpm. Och så tändes "SRS-fel serva omg" i färddatorn. Efter ett par kilometer började allt fungera igen men SRS-felet låg kvar.
Parkerade bilen och gick in ett tag. Sen prövade jag igen att starta den, då var instrumenthuset dött igen.

Försökte söka om detta men hittade mest döda trådar.

Någon som har en idé om vad det kan bero på eller kanske varit med om samma sak?
Ska in med den på Volvo och kolla felkoder så fort jag kan men det måste ju ligga nåt jordfel eller nåt när det bara dyker upp.

Värt att tillägga är att jag inte rört något elektroniskt under servicen.

Tacksam för svar.
Med risk för att få på skallen så säger jag, ta loss batteriet, ladda batteriet tills laddaren
säger att det är 100 %.
Dels får du då en "resett" av styrmodulerna, dels får du ett bra batteri.
Det HAR hänt att dålig spänning orsakar diverse "konstigheter".
Även om det finns spänning nog att starta bilen.....bortkopplat batteri skall ha 12,72 v.
Mindre än detta så är det inte bra.
Tänkte den tanken jag med, alltså att koppla ur batteriet typ över natten eller så.
Kan ju testa att ladda det. Har inget mätdon så jag kan inte kolla spänningen men kan ju testa att ladda det som sagt.

Killen jag köpte bilen av sade att han hade fått SRS-fel och varit in på verkstad och "nollat" det. Vet dock inte om han hade samma symptom som jag kring detta.

Fler ideér?

Tack för svaret btw!
Håller en Jättetumme på att batteriet är kass.
Det är det billigaste, där börjar jag alltid.
Och förre ägaren hade ju samma batteri !
Lycka till, och fortsätter det vilket jag inte tror
så är nog en Felkodsavläsning nästa åtgärd innan du "ångar" på :-)
Med lite tur så finns det kanske någon i din omgivning med PPC felkodsavläsare.
I värsta fall är det kombiinstrumentet som lagt av. Det går att laga för 1000 - 2000 kr, men ett nytt får du för ca. 4500 kr + programmering ca. 900 kr. Detta felet är inte alls ovanligt på -02 & -03 års modeller. Har själv bytt på min -02:a för ett tag sen. Enda trösten är att det nya instrumentet ska vara bättre än originalet.
Okej.
Jo man får ju hoppas att det är batteriet. Men rekommenderar ni ett byte eller bara laddning? För är det dåligt spelar det väl ingen roll om man laddar det?

Hoppas inte på kombiinstrumentet. Men ska ha det i bakhuvudet ifall batteriet inte var problemet.

Tack för svaren!
Jag skulle inte byta batteriet först....Ladda det 100 % igt.
Du hade gjort Mellanservice, lyssnade på Radion, dörrar öppna osv ??
Kan knäcka ett halvtaskigt batteri.??
På sikt är det kanske byte men inta något man börjar med enligt mitt sätt att se det...
Lycka till
Det kan omöjligt vara batterifel...

Troligen trasig DIM
wissel skrev:Jag skulle inte byta batteriet först....Ladda det 100 % igt.
Du hade gjort Mellanservice, lyssnade på Radion, dörrar öppna osv ??
Kan knäcka ett halvtaskigt batteri.??
På sikt är det kanske byte men inta något man börjar med enligt mitt sätt att se det...
Lycka till

Jo precis, hade dörrar öppna men då lär batteriet vara riktigt kasst. Det märktes ju inte när man sedan startade att det gick trögt.
Ska testa att ladda det.

Tack
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]