Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
hastighetsmätare la av och ABS lampan lyser
några ideer vad felet kan vara?
gäller en s80 140 hk tillverkad i april 99 med ca 28 000 mil på mätaren
tack på förhand
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle ju kanske kunna vara någon av ABS kransarna som pajjat,
dom ger väl också signal till hastighetsmätaren.... :?:
Användarvisningsbild
av black
tänkte också på det, men dör hastighetsmätare om bara en abs givare/krans pajjar? får den inte impulser från dem andra 3? det är högst osannolikt att alla 4 har pajjat :?:
av Pierre55
Den tar bara signal från en av abs-givarna fram , brukar vara glappkontakt eller abs-kuggkransarna på drivaxlarna som är igenrostade.
Har räddat ett par med att rensa spåren med en mejsel och skrapat rent spåren mellan kuggarna .

Har även varit med om att slangen uppe vid motorn som leder in kalluft till styrboxarna varit trasig, därav boxarna blivit för varma och sporadiskt slutat fungera .
Användarvisningsbild
av black
hmm.... nu blir jag lite förvirrad ?:-/ har testat med att ta bort minuspolen 5-10min igår, sen fungerade allt som det skulle, hastighetsmätaren började fungera och ABS lampan släcktes. Sedan körde jag ca 24 mil under gårdagen utan några problem. Men idag började allt igen, ingen hastighetsmätare, ABS antispinn och "handbromslampan" började lysa, och till min förvåning så började även lambda lampan lysa.....varför den? den har väl inget med abs givaren/kransen att göra? eller? kört ca 6-7 mil idag och hastighetsmätaren fungerar ibland, ibland inte, men varje gång mätaren hoppar igång så släcks alla lampor förutom lambda lampan.... blir förvirrad

har inte plockat ner hjulet än, så jag vet inte hur det ser ut där, om det är rostigt å så...har inte hunnit
vilken givare tar hastighetsmätaren signal ifrån? höger eller vänster? Mvh

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]