Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange71
Är det någon som vet hur man skall gå tillväga för att byta växellådsoljan i en automatväxlad V70 årmodell 2003?
Hur mycket olja går det åt?
Är det mycket jobb?
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har precis sköljt min låda med 16 liter och fick en perfekt växling efter detta.
Börja med att åka till volvofirman o köp 2 Snäppringar och 2 Oringar samt 4 dunkar Automatolja. Ca 2000 Pix.
När du skall göra detta jobb är det bra om oljan är varm i bilen.....
Öpnna motorhuven och titta ner til höger från ditt håll sett. Vid sidan om Kylaren sitter en Oljekylare och högst upp på sidan
av den går en slang in till denna, du ser en Grön Snäppring som du pressar ihop och drar rakt ut, den kan gå sönder då den är av plast.
Dra sedan ut röret ur kylaren och täck en plastpåse över röret så det inte blir smutsigt.
Nu skall du ha en slang helst genomskinlig som du trär över ingången till oljekylaren, det är här den skitiga oljan kommer att rinna ut sedan. Tror att den slangen är ca 20 mm. Dra den ut över skärmen och ner i en dunk som bör rymma 18 liter eller så. Gör markeringar på dunken varje 2 liter så du kan se hur mycket du tappar ur lådan. Nu skall du också ha en slang med tratt överst som du sticker ner i oljestickans hål för påfyllninge av olja. Du bör nu också ha "snott" en Plastkanna av frugan på 2 liter.
När du är kommen så här långt så är det dax att be någon att hjälpa dig med att starta och stanna bilen medan du har kontroll över sakerna. När du startar så kommer den skitiga oljan ut och när du tappat 2 liter så stanna motorn. Fyll nu på 2 liter och gör om igen. Det är bra om du har dragit i Handbromsen fullt och den som sitter i bilen för växelväljaren i de olika lägen....När du gjort detta 9 ggr så är olja Ljuuusröd o fin.
Ta bort grejerna och använd nya oringarna samt snäpplåset. Ett snäpplås har du i reserv ;-)
Dom genomskinliga slangarna är till för att du skall se hur färgen förändras och eller att det inke kommer bubblor eller annat otyg. Det var kul att jämföra ut o in oljan. Min blev ljus rätt fort men mörknade efter 6 liter och blev sedan ljusare o ljusare tills oljan var slut. Det finns säkert massor av andra idéer om hur man kan göra detta men den här varianten var enkel. Och den funkade på min bil vart fall.
Lycka till
:-)
Varmkör o kolla nivån igen efter en stund.
Så här gjorde vi och det funkade på min V70 01.
av Per L
Precis så som du beskriver gjorde VOLVO vid byte av olja på morsans V60 -01.
Möjligen kan man komplettera din beskrivning med att trycka extra på att om eller när det börjar komma bubblor med den gamla oljan ur växellådan skall man omedelbart stänga av motorn.
Faktiskt så mätte dom inte hur mycket olja dom pumpade ut varje gång utan stoppade i stället när det började komma bubblor.

Per L
Användarvisningsbild
av hollan
när jag byter oljan på dessa och andra aut lådor så börjar jag med att ta bottenpluggen i lådan där sitter en magnet på pluggen som brukar vara full med skit som man torkar bort sen fyller jag på med ca 3l tar av den övre slangen på kylaren och startar och stänger av när oljan slutar pumpas ut i med 2l start igen i med 2l till och start och i de skedet så är oljan röd och fin åter monterar i med 2-3 liter och kör igenom växlarna och justera upp till max så 3 4l dunkar räcker och de blir en skvätt över
Användarvisningsbild
av wissel
hollan skrev:när jag byter oljan på dessa och andra aut lådor så börjar jag med att ta bottenpluggen i lådan där sitter en magnet på pluggen som brukar vara full med skit som man torkar bort sen fyller jag på med ca 3l tar av den övre slangen på kylaren och startar och stänger av när oljan slutar pumpas ut i med 2l start igen i med 2l till och start och i de skedet så är oljan röd och fin åter monterar i med 2-3 liter och kör igenom växlarna och justera upp till max så 3 4l dunkar räcker och de blir en skvätt över
Vad är skillnaden förutom att du kör lådan tom innan du fyller på ?
Jag beskrev bara ett sätt att göra det på med 16l.
:-)-)
Användarvisningsbild
av hollan
och jag beskrev ett sätt och spara 4liter och få väck ev metall spågor som sitter i bottenpluggen på magneten sen är de helt klart upp till ts på vilket sätt han vill göra där finns ju folk som bara släpper bottenpluggen och fyller lådan och gör de ett par 3 gånger men i mina ögon är de fel för då spär man bara ut den gammla olja
Bra beskrivning . Jag bytte olja varje år på min 9-5 aero, dock bara snikbytet. Ur med bottenpluggen mäta oljan som kommer och fyll på med samma mängd. Oljan är ok hela tiden men spolning är det bästa.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]