Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Lämnade bilen en halvtimme idag med radion på, motorn avstängd. När jag skulle starta var batteriet i princip helt dött, startmotorn gick inte igång. Fick hjälp av en kompis att starta den (startkablar) och sen var det inga problem att starta den igen vid senare tillfälle.
Är det normalt att batteriet tar slut efter en halvtimma med bara radion på (möjligen gick AC'n igång också)? Eller bör jag byta batteri?
Användarvisningsbild
av Perra83
Dags att byta ja!

Radio ska du kunna spela bra länge innan batteriet ger upp. Har du feta slutsteg inkopplade så drar det självklart ur snabbare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Dom drar väldigt mycke ström dom där, när du har radion på.
En radio drar inte mycke ström, men i det läget är alla datorer vakna o pratar med varandra konstant.
av Per L
Om det är bilen i signaturen (från 2004) du frågar om så skulle jag byta batteri utan att fundera speciellt mycket mer.

Hade batteriet varit 3-5 år skulle jag ta mig en fundering över hur jag kör min bil. Många starter, korta färder, mycket el påslaget etc kan köra slut på ett bra batteri om man har otur. Men då skall det räcka med att ladda det regelbundet.

På min morsas bil har jag tex monterat i en batteriladdare som laddar batteriet varje gång hon använder den elektriska motor- och kupévärmaren.

Vet du inte vart batteriet sitter kanske det bästa är att låta den som säljer batteriet åt dig byta det.
Annars kan det vara bra att söka litet i detta forum om hur man byter batteriet för att vara säker på att inte få problem.

Per L
av yuphin
funkar det med den laddaren man kan köpa som sitter i bilen hela tiden? eller måste man ta ut batteriet och att ladda det?
av Per L
Köper man en intelligent laddare som tex en CTEK kan den sitta fast monterad i bilen så att den laddar batteriet samtidigt som man kör motor- och kupévärmaren.

Det enda man behöver göra är att stoppa i kontakten till motor- och kupévärmaren i ett eluttag så laddas batteriet också automatiskt.
En CTEK kan sitta inkopplad hur länge som helst på ett batteri då den automatiskt går över på underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Per l

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]