Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Hej!

Köpte 4 st nya sommardäck som heter Dunlop SP Fastresponse.. Hittar dock ingen rotationsriktning. Jag har iaf aldrig varit med om att däcken saknar rotation.. Är det bara att montera hur som helst eller finns det något annat man bör tänka på hur däcken ska monteras.. Har hört att vissa däck med viss markering endast kan monteras på fram resp. bakaxel.. Några idér?? Tacksam för hjälpen.. PS! Däcken har en pil med ett D innanför pilen på sig men det stämmer inte för att man skall kunna montera rätt..ifall den pilen skulle visa rotationsriktning.. se länk... http://www.dunlop.eu/dunlop_se/tyre_ran ... /sidewall/ pil ovanför nr 3...

Mvh..
av baljbalj
På mina sommardäck (Continental SportContact någontng tror jag), finns bara in och utsida på. Men det är upp till däckfirman att hålla reda på...

Är dock lite förvirrande att det inte står något om rotationsriktning man står där varje vår och letat som en tok.
av kamilenski
EddyMe skrev:Hej!

Köpte 4 st nya sommardäck som heter Dunlop SP Fastresponse.. Hittar dock ingen rotationsriktning. Jag har iaf aldrig varit med om att däcken saknar rotation.. Är det bara att montera hur som helst eller finns det något annat man bör tänka på hur däcken ska monteras.. Har hört att vissa däck med viss markering endast kan monteras på fram resp. bakaxel.. Några idér?? Tacksam för hjälpen.. PS! Däcken har en pil med ett D innanför pilen på sig men det stämmer inte för att man skall kunna montera rätt..ifall den pilen skulle visa rotationsriktning.. se länk... http://www.dunlop.eu/dunlop_se/tyre_ran ... /sidewall/ pil ovanför nr 3...

Mvh..

Har samma. Bara insida och utsida. Ingen rotation riktning. Därför köpte jag dessa.
Användarvisningsbild
av wissel
Punkten 10 tycker jag visar Rotationen !!!!!! Det är ett Höger däck som jag ser det....
Ja jävlar, tiderna förändras o jag börjar bli gammal :shock: : Förr fanns aldrig rotationsriktning. Nu blir folk osäkra om det inte finns uppstyrt på vilken plats däcket ska sitta på bilen.

Mvh
av Nicasl
Det brukar visa sej ifall mönstret ser lika ut om man står ovanför däcket och tittar på däck-mönstret.

Ser det lika ut om man roterar däcket 180 grader från det man tittar ner på däcket?
Ja då är det inte rotations-riktat.
av baljbalj
-94 9000 2,3T cse skrev:Ja jävlar, tiderna förändras o jag börjar bli gammal :shock: : Förr fanns aldrig rotationsriktning. Nu blir folk osäkra om det inte finns uppstyrt på vilken plats däcket ska sitta på bilen.

Mvh
Man gör misstaget EN max två gånger att inte titta efter rotationsriktning. Jag har gjort det två gånger... man blir lätt en bitter man när man inser att man måste göra om hela hjulbytet :)
av kamilenski
Satsa i framtiden på däck utan rotationsrikning.Dom är tystare och har lägre rullmotstånd. Enda nackdel är sämre fäste mot våt väg.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]