Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är nybliven stolt ägare till en XC90 som förra ägaren tog med sig hem från USA. Jag har läst här på forumet att man kan få allt i färddatorn anpassat till svenska-km-liter osv., och till och med "trippmätaren" hur långt bilen gått totalt. Här på Bilia i Lund så kunde de fixa så att språket blev svenska, eventuellt fixa km-liter, men absolut inte trippmätaren. Dessutom skulle de ha minst 1500:-. Undrar därför om det är någon som känner till någon i malmö-lund området som kan fixa dessa saker, eller tom. kan göra det själv till mig?

Efterlyser också någon som på ett prisvärt sätt kan montera ett drag. Alla delar som behövs går på ca. 4000:- om jag köper dem på Volvo (fast drag), men på bilen kostar det 8300:-. Eftersom jag läst här att det inte tar så lång tid så tycker jag det verkar dyrt. (Ser inte så svårt ut på instruktionerna jag kollat på, men vet inte om jag orkar ge mig på det själv.)

MVH
Patrik
när jag köper bilar & hus m.m. så tar jag reda på mina kommande kostnader innan jag köper objektet, o räknar in det i priset, se avgör jag om det är detta objekt jag vill ha, eller vilket bud jag ska lägga på objektet.

Att det innebär en kostnad att få blen enligt svensk standard måste du ha kalkulerat in fårn början, sen är det ju bar aatt aksetera att detta kostar 1500:- Tror det blir svårt att rubba så mycke på det priset, men ring runt till dom verkstäder just du kan tänkadig att lämna din bil på, så får du ju svar.

Det samma gälle pris för drag, men är kan det nog skilja mer i pris.
men är du lite händig så monterar du nog draget själv på 3-4 timmar
Det finns ingen genväg till språkbytet, in på verkstaden är det som gäller. Däremot har jag bestämt för mig att det helt enkelt inte går via mjukvara att helt "försvenska" bilen, det var länge sedan jag kollade runt... Hart du fått fixat radion t.ex ?

/Thomas
Jag har ringt runt till ett antal volvo-verkstäder och det verkar inte riktigt som att de vet precis vad som låter sig göras; kanske inte ett så vanligt "ingrepp" som jag trodde. De flest skulle dock kolla upp det och återkomma. Det viktigaste för mig är typ förbrukningen, men inte ens detta var de säkra på i t.ex. Lund. Stereon har jag inte ens funderat på eftersom den funkat bra för mig.

Har ni fler förslag på vad som borde försvenskas så är jag tacksam.

MVH
Patrik
1500kr kanske inte är mycket pengar men för 3 knapptryckningar så då är det DYRT och då vill man självklart kolla runt om det finns alternativ.

Det finns andra möjligheter än att knalla in på Volvo som man ofta kan få fram genom att googla inlägg på utländska forum. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig här annat än att ge det rådet. Och rådet att inte låta stolpskott hålla dig borta från ett mestadels mycket trevligt forum.
Vad gäller draget så köpte jag från skroten, ett beg. orginaldrag med kablage för dryga tusenlappen till min S80. Den lokale "bilsmeden" monterade detta för 1,150:-. Lär inte vara så oerhört mkt dyrare på en XC90.

Mvh
Hej och tack för era svar! Kan till min lättnad konstatera att det finns vänliga människor här med, och att forumet verkar fungera som jag trodde. Blev lite orolig först: Har också en BMW och brukar därför vara inne på autopower.se, och inte någon gång kan jag minnas att jag sett "Har du inte råd....". Förresten, är det "Lövet" som huserar här med? (andreas ovan)

MVH
Patrik
Köpte precis en "tysk" volvo v70n.
Inte lika mycket som behövde fixas till svenskt, men firman jag köpte av anlitade Bil Månsson i Hörby för att för svenska bilen.
Kolla med dom, många gånger är dte billigare även på märkesverkstäder om du kollar utan för Malmö/Lund området.
Tysk och svensk version har nog betydligt mera likheter än USA och svensk dessvärre.

När det gäller kostnaden på cirka 1500kr så är det ju där som märkesverkstäder ligger prismässigt per timme.

Ja, jag huserar på Autopower också för övrigt.

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]