Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Som rubriken lyder:

Hur deaktiverar man tillfälligt Haldex AWD på en s60 årsmodell 2004?

Tanken är att jag ska bänka bilen på en "rullande landsväg" som inte är gjord för 4-hjulsdrivna bilar. Då måste bakhjulsdriften tillfälligt kopplas ur, och jag önskar veta hur man gör detta på ett säkert sätt.
Anta att ett av framhjulen börja spinna, eller uppfattas av haldex-systemet som om den spinner och kopplar över kraften till bakhjulen... (har sett en youtube-video på en 4wd (Lancer eller Impreza) som hoppar av en bänk under fullt blås, och det såg inte vackert ut!)

Hur gör besiktningen när de kollar bromsarna?
Ta av bultarna från vinkelväxeln till kardarnen.

Är du våghalsig, finns en säkring på 2004 S60R i bagaeluckans säkringspnael som man kan dra ur för att stänga av AWD.

När man leker i snö, räcker det med att dra hand bromsen 2 klick up (ingen broms effekt), för sensorn skall avaktivera AWD.
Mabuse skrev:Som rubriken lyder:

Hur deaktiverar man tillfälligt Haldex AWD på en s60 årsmodell 2004?

Hur gör besiktningen när de kollar bromsarna?
För en kontroll på rullbromsprovare så stänger man bara av tändningen. Då kopplas inte Haldex in, och det går utmärkt att kolla bromsarna.
Jag vet några i USA som drar handbromsen två "klick". Då aktiveras inte handbromsen, men AWD:n kopplas ur. Även en som kopplade in en brytare till den givaren så han kunde stänga av AWD:n med en knapp på mittkonsollen. Vet dock inte hur säkert detta är. Görs på egen risk!

Det gäller även nyare Volvo med elektrisk handbroms har jag märkt. I vintras gasade jag iväg, fast tänkte inte att jag inte hade bältet på (då kopplar den inte ur handbromsen själv) och framhjulen började gräva ner sig i snön.
klima skrev:Ta av bultarna från vinkelväxeln till kardarnen.
Är det svårt/krångligt/otympligt/lätt att återställa?

Finns det någon som har några bra foton att lägga upp som beskriver hur man gör?
Kanske klarar jag av att göra det själv?

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]