Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tony_BRU
Hej,

Ville bara stämma av med er om 2300 SEK (250 Euro) är rimligt för byte av alla bromsar, material och arbete inkluderat ?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Ja, jag tycker det är billigt...tror inte du får det priset på volvo,men materialet, är det orginal från volvo eller !? kan vara skillnad på kvalitet därav det billiga priset....
av Tony_BRU
Jag lämnar in bilen på Volvo Sterckx i Waterloo utanför Bryssel, de har en relativt stor & auktoriserad (i Belgien såklart, men ändå) verkstad och försäljning. Jag förutsätter att de använder Volvo delar men man vet ju aldrig. De har varit extremt proffsiga tidigare dock. Jag tycker dock att servicen är aningens billig också, ca 250 euro för 100,000 km servicen, helt enligt boken. Min bil är fortfarande svenskreggad och de gånger jag har haft den hos dem har de bla kört massa programvaruuppgraderingar utan kostnad etc.

Jag var iofs nöjd med min volvoverkstad i Sverige också, Eneqvist i Tyresö - riktigt duktiga o trevliga tekniker där. Jag är iofs övertygad att man får det bemötande man förtjänar, är man otrevlig och grinig så får man nog max räkna med att de gör vad de ska...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Men kör du ända ner för servicen eller !? alltså det låter lite för lite för 10000 mil servicen,,,kolla noga innan servicen på dina delar, samt kräv att du får tillbaka allt det de bytt, så kan du se ,,,men de kan ta vilka delar från vilken bil som helst, shysst med gratis uppgradering...

Vet inte vad jag ska säga till dig...det är billigt men är lite skeptiskt till det...eller så kan det vara billigare eftersom de reparerar fler antal bilar än sverige, fler bilar där, och då behöver det inte kosta så mycket för att täcka omkostnaderna .....

mvh
av Tony_BRU
Men kör du ända ner för servicen eller !?
Jag är bosatt i Belgien för tillfället. :D

Bra poäng med att be dem langa in delar som de bytt i skuffen så man kan ha lite koll !
av cme
Vad byter du ? Det låter billigt om skivor ingår.
Magnus
Användarvisningsbild
av G-kraft
tycker jag med...men är det billigt med delar till volvo bilar där !? hur går det till när du har en svensk reggad bil och kör på deras vägar, hur länge får man lov att göra det ?!
av Tony_BRU
Momsen är något lägre, tror arbetskostnader är något lägre också.

Utlandsreggade bilar är det gott om :D

Svenska och Belgiska myndigheter säger 6 månader, men det känns lite subjektivt - man kan ju alltid säga att man normalt har bilen i Sverige och bara har den i Belgien för tillfället, får väl passa sig efter ett par kontroller 8)

Försäkringsbolaget, i detta fall Volvia säger : max 12 månader, sedan gäller inte försäkringen inte längre. Sanningen är dock att de erbjuder en högre premie vilket jag nu har och då är det inte längre något problem.

Anledningen till att jag inte skyltar om bilen är att det är en bensinbil, så om jag vill sälja den sen så är det Sverige som gäller, ingen köper en bensinare med så mycket hästar i Belgien. Skyltar jag om den i Belgien och sen tar tillbaka den till Sverige och skyltar tillbaka den kommer ju ingen vilja köpa den i alla fall då det kommer se ut som en importbil :???:

En annan anledning är ju förstås att skatten är svettig även den på bensinbilar, i Sverige kostar den ca 3000 SEK medan i Belgien skulle det bli ca 19000 SEK. Belgien gillar smutsiga dieslar...
av nevyn
Sverige gillar "smutsiga" bensinare... Same shit, different name.
av jbl
Priset är mycket bra. Här i Sverige får man inte ens allt material som behövs för samma pengar.
B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]

2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]