Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emilkrantz
Hejsan

Jag har en volvo v70n -00
Mitt problem det är att bilen går i nödläge. Jag kollar upp felkoderna och det mesta är på gasspjället.
Jag har bytt till ett helt nytt gasspjäll med den senaste uppdateringen. men får samma fel ändå.
Jag får också en felkod som säger att det är nått fel på ladningstryck katalysatorn. kan inte så mycket om bilar men stoppningen i avgasasystemet har lossnat och jag ser om jag kollar in i avgasaröret att det fortfarande sitter löst där inne. då funderar ja på om de kan vara så att det sitter en del ivägen där inne så att avgaserna får sånt motstånd så bilen slår ifrån.
tomgången ligger på 750 varv ungefär och det är väll lite?
När jag tar bort alla felkoder så fungerar bilen perfekt tycker jag. ibland kan den gå 500 mil ungefär sen kommer samma fel igen. eller så går den bara 5 km. just nu så har den stannat efter 5 km 2 ggr på raken.

Kom med förslag om vad felet kan vara, vore jätte snällt.

Mvh Emil
Användarvisningsbild
av greeeken
Du har bytt till ett nytt gasspjäll me uppdaterad programvara? RAkt av elelr har du varit inne hos volvo för att programera in den i bilen?
TA en koll på hur ditt bilbatteri mår om det inte är nytt.
750 varv för en manuell är normalt
en automat liger högre
av emilkrantz
greeeken skrev:Du har bytt till ett nytt gasspjäll me uppdaterad programvara? RAkt av elelr har du varit inne hos volvo för att programera in den i bilen?
TA en koll på hur ditt bilbatteri mår om det inte är nytt.
750 varv för en manuell är normalt
en automat liger högre
Okej de får jag kika på.
Jag lämnade in den på volvo så dom gjorde allt.
Jag kör en automat, vad brukar dom ligga på?
av llesrof
Min 2,5T -06 med automat brukar ha ett tomgångsvarv på runt 650 V/min.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om det lossr isolering ifrån dämparna så är detta inte bra och du bör ju byta. Isoleringen hindrar ju avgaserna ifrån att evakueras ifrån motorn som då kommer att misstända pga avgaser i cylinder.
av emilkrantz
dieselmagnus skrev:Om det lossr isolering ifrån dämparna så är detta inte bra och du bör ju byta. Isoleringen hindrar ju avgaserna ifrån att evakueras ifrån motorn som då kommer att misstända pga avgaser i cylinder.
Tack för ditt svar!
De låter vettigt. Men hur kommer det sig att bilen kan gå utan problem upp till 900 mil och ibland endast 50 mil?
Användarvisningsbild
av CarMan
VAd har bilbatteriet med deta att göra?
Ska det börja rulla in barreribytar tipps nu igen, var ju ett tag sedan...

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]