Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Mitt första inlägg... :)

Köpte en v70n -06 utan takvinge och nu jagar jag en. Tycker dock att ny på volvo är för dyr och kollar därför efter begagnad original eller en kopia. Min fråga lyder: Ni som har köpt (icke original) vinge, hur är passformen/kvalitén på just den DU köpt och vart har du köpt den? Besvärlig att montera?

För övrigt, om det är någon som har en till salu (helst original) får väldigt gärna höra av sig!

Mvh Eddy M.
av mollan
Hej !

Jag har en V70 N -04 och har för ett par veckor sedan köpt en ny takvinge med bromsljus till min bil, jag köpte den ny på Tradera ( Millox-hjälp HB ) för 780kr.
Jag har lämnat in den för lackering på en lackfirma ( 1000kr inkl moms ) och skall hämta den i morgon, jag har följdaktligen inte monterat den än så jag kan inte säga så mycket om passformen men det såg bra ut och kvaliten var enligt lackfirman bra iallafall.

Priset på denna affär blir överkomligt tycker jag och Jag återkommer med mer info om passform efter montering.
av EddyMe
mollan skrev:Hej !

Jag har en V70 N -04 och har för ett par veckor sedan köpt en ny takvinge med bromsljus till min bil, jag köpte den ny på Tradera ( Millox-hjälp HB ) för 780kr.
Jag har lämnat in den för lackering på en lackfirma ( 1000kr inkl moms ) och skall hämta den i morgon, jag har följdaktligen inte monterat den än så jag kan inte säga så mycket om passformen men det såg bra ut och kvaliten var enligt lackfirman bra iallafall.

Priset på denna affär blir överkomligt tycker jag och Jag återkommer med mer info om passform efter montering.
Tack för snabbt svar...

Ska bli intressant att se ditt resultat. Om du har lust så knäpp några kort på vingen innan och under montering.
Jag har själv varit nära att bjuda på denna vinge från Millox men han/hon verkar vara oseriös, jag mailade lite frågor ang. vingen men fick aldrig något svar efter 2 försök. Fick du med någon monteringssats, borrmall, instruktioner? Har vingen redan borrade hål? Lycka till!

Någon mer som kan dela med sig lite info ang vingar?? Mvh
av mollan
Hej

Det var ingen monteringssats eller borrmall med, det enda som medföljde var två lösa insexskruvar samt muttrar till två skruvar som var ingjutna i vingen.

Det är med andra ord två ingjutna muttrar samt två ingjutna skruvar i själva vingen.

Det är pga dessa två ingjutna skruvar/gängstänger som det är svårt att avgöra hur passformen är innan man borrat monteringshålen.

Monteringsinfästningarna (4st) skall enligt mail från Millox vara samma som originalvingen.

Jag hittade en monteringsanvisning för originalvingen här på forumet och fick av en händelse tag på en original monteringssats inkl borrmall från en polare, dock är det nog bara borrmallen som är användbar i denna satsen samt lite tips som står i monteringsanvisningen.

Jag har tidigare försökt att lägga upp bilder här i forumet men det går inte, inte i min inloggning iallafall :(
av EddyMe
Oki.. Låter lite konstigt med de där skruvarna.. Blir spännande och se resultatet.. Tänk på att du bör ha någon form av dubbelhäftande tejp mellan vingen och chassit.. Har sett att original vingar har det. Om du har problem med att lägga upp bilder så kan du maila dessa till mig så ska jag försöka, blir också bra att ha då jag har planer på att beställa en likadan. Min mail: eddy.me(at)gmail.com

Förresten, vet du av vilket material vingen är tillverkad?? Mvh
av mollan
Hej

Jag vet inte vad det är för material men det är nån form av hårdplast, ganska styv tycker jag.

När det gäller tejp så har jag ev tänkt att använd mig av någon form av lim eller liknande, funderar på sådan massa dom har runt tex framrutan när dom fäster den i bilen. Jag vill att det skall vara tätt för att det inte skall kunna komma in vatten via dom borrade hålen i luckan men samtidugt vill jag att det skall vara lite "följsamt" för ev rörelser i värme och kyla. Men jag har aldrig gjort nån liknande montering innan så jag vet inte om jag är rätt ute.

Provar att maila en bild till dig.
Användarvisningsbild
av Bosa
PL400, då behöver du endast två tvingar och slipper borra plus att du kan banne mig lyfta bilen i vingen. :mrgreen:

Nä men för att vara allvarlig så tror jag en bra dubbelhäftande tejp är det bästa, flexar lite men samtidigt så tror jag inte en vinge ska röra sig så mycket. Det där kletet till framrutan kan ju bli väldigt kletigt och hur fungerar det tillsammans med t ex avfettningsmedel? Vad händer om vingen kan röra sig för mycket och du får gruskorn mellan vingen och bakluckan? :)

Täta hålen kan du ju alltid göra från insidan när du drar dit skruvarna.
av mollan
Jag skulle hämtat den igår men den var tyvärr inte klar så det får bli på Tisdag istället.
Jag skall då ta lite mer bilder och återigen prova att lägga ut här på forumet, går inte det så mailar jag dom till dig igen

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]