Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buffonmk3
Bilen är inte chippad och har inte kcr-box. utan orginal.

Problem med ta den tappar turbotryck, och då menar jag att kan ligga i 2 mil i 140km/h och vipps så saktar bilen er och känner inget "sug" i motorn alls, vrider av tändningen snabbt (roligt över 100km/h..) och då när jag startar och fortsätter fungerar allt som vanligt, händer oftast vid körningar men även närman ligger i jämn hastighet.

Felkoder jag fått fram
"Felaktigt turbotryck" Åtgärd- Trycktestade turbon med 0,3bar, Intercoolern läcker, Hopp, bytt den

Trodde allt var frid och fröjd och en morgon hände det igen.
"Insugningstemperatur felaktig"- lossa LMM:en och körde rent den med break cleener och mätte motstånder vid 10grader
och det var riktigt, provade lite med andra temperaturer och det värkar normalt.

Provkört med datorn inkopplad och alla värdera värkar ok.
Ps. har bytt turbotrycksgivare i insuget.

Funderar nu på att riva ner insuget och se om allt är ihop-geggat men olja och sot ifrån EGR, kan tänka mig att de kanske kan bli som de gamla golf diesel.

Någon som har några tipps? Just nu händer detta fenomen ganska ofta, felkod på "felaktigt flöde"
har provkört egr ventilen med datorn, hör at den klickar

vart går vevhusventilationen in någon stans? märkte att de blåser lite från olje påfyllnings locket när jag trycktestade, var det idiotiskt att blåsa på luft så eller måste man ha på tändning eller nått för att det ska gå att trycktesta riktigt, och vad gör då att inte all laddluft rusar in i vevhuset när man är ute och kör?

Många dumma frågor, men frågar man inte får man inte veta

Mvh Gustav :roll:
av buffonmk3
konstaterat att slangen till främre motorfästet var en spricka i, nöp åt slangen med två buntband, händer inte lika ofta då

Händer oftast vid 140km/h vid strax över 25000Rpm.

konstaterat mitt misstag :???: , hat trycktestat via slangen från luftfiltret strax efter lmm, och mellan där och turbon går vevhusventilationen in, där av vevhus trycket, skall bygga en "mojj" så jag kan trycktesta direkt in i turbon, och förhoppningsvis hitta läckage, tror det är en spricka som öppnar sig vid högre tryck någon stans..

någon som har några tipps? :lol:
Användarvisningsbild
av isak
hur gammalt är bränslefiltret? min gick ner på nödprogr- o visade motorservice, med samma felkoder du har. böt filter problemet löst.
Isak
Användarvisningsbild
av stuffs
isak skrev:hur gammalt är bränslefiltret? min gick ner på nödprogr- o visade motorservice, med samma felkoder du har. böt filter problemet löst.
Isak
Jag hade bytt bränslefiltret i vilket fall! Då det kan ställa till många och konstiga problem på D5:an om det är lite skit i dieseln!
Börja med det, det är ingen stor kostnad och är en väldigt enkel operation!

//stuffs
Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
Säger som stuffs mycket känsliga motorer detta. Hade nå knas med datan i bilen och den fick för sig att tappa suget. Motorservice Erfodras ploppa upp på displayen. Aldrig mer hänt sedan dess.
av buffonmk3
Omek skrev:Har du bytt tryckgivaren som sitter på intercoolern?
sitter ingen tryckgivare på intercoolern, (det är jag säker på för jag har en ny intercooler i, tryck givaren sitter på insuget på 02:er. och har redan bytt den

ska byta filtret, enligt boken är de gjort rätt nyss, men man ska jue inte lita på förra ägares uppgifter....

mätte magnetventilen för turbostyrningen som sitter på blocket, enligt AutoData skall det vara 30Ohm på spolen i magnetventilen, när jag mätte min visade den 16,7-15,0Ohm, ska byta filtret och funkar det inte då så byter jag den..

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.