Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zolle
Ok, kanske en dum fråga - efter en krock bryr man sig säkert inte om hur högt det smällde i krockkuddarna. Men jag är ändå lite nyfiken på hur högt det smäller och om man kan skada hörseln när de löser ut. Har hört rykten om att de spräcker trumhinnorna och så, men är det någon som vet och kanske varit med om det?
av Noodles
Som jag minns det så var smällen som uppstod när vi körde in i framförvarande bil högre än ljudet från just krockkuddarna.
Detta var i en Subaru Impreza.
av matzen10
I samband med min krock i januari utlöstes fyra av de sex kuddarna. Har dock inget minne om hur högt det lät då hjärnan och kroppen tog någon minuts "timeout".
Däremot har jag tinnitus efter detta, vilket inte är ovanligt enligt sjukvården. Dock ska den gå över relativt snabbt. Men för mig verkar det vara en permanent skada eftersom (o)ljudet finns kvar efter snart 3 månader.
Så jag skulle tro att det bangar på rätt så bra. Om det funnes en annan lösning än den som idag finns, antar jag att bilindustrin skulle implementera detta.

M V H
---> MNatz
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är ett mycket högt ljud, har inte siffror här. men det är högt!
Användarvisningsbild
av Gansmoe
Om bilen är ganska tät (som den är) tror jag att trycket är värre än smällen (db)...
Användarvisningsbild
av CarMan
Gansmoe skrev:Om bilen är ganska tät (som den är) tror jag att trycket är värre än smällen (db)...
Beror ju på vad man smäller med förstårss, men gissnings vis JA!
bältes strängare låter inte så högt, det som låter mäst är förar & passagerar bagerna, om dom smäller med båda stegen. & då har man nog sån ljudnoivå så man borde haft hörselskydd.

Men får man välja mellan att ha i värsta fall nedsatt hörsel med att i bästa fall styra en rullstol med sugrör, så är valet lätt
av haxpet
Vid en krock så finns det även andra höga ljud. När man knycklar plåt så låter det också en himmla massa.

Men jag väljer nog lite pip i öronen framför att sitta i rullstol eller att inte finnas alls.
Användarvisningsbild
av C.W.
nä tacka vet jag bilhjälm. Ett aldeles utomordentligt påfund som nog kommer att lagstadgas.

PS Ironi för er som inte förstod.
:roll:
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]